« الهام علی‌اف »، رئیس جمهور آذربایجان گفت که این کشور بعد از آزادسازی منطقه قره باغ کوهستانی تمام تلاش خود را برای توسعه و شکوفایی این منطقه به کار خواهد گرفت.

او چهارشنبه در توییتی نوشت که برای بازگرداندن آواره‌ها به اراضی آزاد شده قبل از هرچیز باید مسائل امنیتی و زیر ساختی این مناطق حل شود و از بمب‌ها و مین‌ها پاکسازی شود. او گفت که برای این کار از سازمان های بین‌المللی نیز کمک خواهد گرفت.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه پیروزی در میدان نبرد پیروزی در عرصه سیاسی را نیز رقم می‌زند اظهار داشت که پیروزی تاریخی این کشور در جنگ دوم قره‌باغ موضع باکو در عرصه سیاسی و حقوقی را نیز تقویت خواهد کرد.

او نوشت: «این پیروزی از بهترین لحظات تک تک همه‌ ما است و تاریخ جنگ قره باغ دوم را به عنوان پیروزی باشکوه برای آذربایجان  ثبت خواهد کرد. اتحاد و همکاری همه ملت ما در تحقق این پیروزی نقش داشت».

جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه بامداد سه‌شنبه این هفته از توافق سه‌جانبه آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. براساس این توافق، ارمنستان موظف است اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در «آغ‌دام، کلبجر و لاچین» را تدریجاً تا یک دسامبر تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شده است ضمن توقف عملیات‌ها، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

روسیه نیز موظف است نیروهای خود را به عنوان حافظ صلح در منطقه قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کند.