«چانگ تاو» سفیر چین در عراق خبر داد که این کشور به عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق تعهداتی درباره بازسازی عراق داده بود.

خبرگزاری «براثا» به نقل از تاو گزارش داد: «ما به عادل عبدالمهدی تعهد دادیم که استانهای جنوبی [عراق] را طی سه سال بازسازی کنیم».

وی تصریح کرد، بر اساس این تعهد، قرار بود چین «طرحهای راهبردی و بزرگی را کلید بزند که بی‌نظیر بود».

این دیپلمات چینی خاطر نشان کرد، ظاهرا طرفهایی وجود دارند که «از این همکاری چین و عراق، خوششان نمی‌آید و به همین دلیل تلاش کردند تا این توافقنامه بزرگ را ناکام بگذارند».

به گزارش برارثا، توافق چین و عراق، یکی از بزرگترین توافقنامه‌هایی بود که عراق در تاریخ معاصر خود امضا کرد، ولی توطئه آمریکا که توسط ایادی عراقی صورت گرفت، این توافق را ناکام گذاشت.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد (جزئیات بیشتر).

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. با آنکه کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق تاکید دارد که این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند.

 «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق پیش‌تر فاش کرد که دولت الکاظمی به دلیل بحران مالی به وجود آمده در کشور در سایه شیوع همه‌گیری کرونا، مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق مستقل تشکیل شده برای توافق با پکن خارج و این صندوق را خالی کرده است و در حال حاضر تنها ۱۰۰ میلیون دلار در این صندوق وجود دارد. 

به اعتقاد ناظران و تحلیلگران سیاسیاین اقدام دولت الکاظمی به منزله خروج یک جانبه از توافق با پکن محسوب می‌شود و برای عراق هزینه‌های نفتی به همراه دارد زیرا توافق کرده است که روزانه به چین نفت بدهد.

«حسن شاکر» رئیس فراکسیون پارلمان بدر نیز می‌گوید: آمریکا و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] در روند توافق با چین مانع‌تراشی می‌کنند و موجب عدم حل مشکل بیکاری در کشور می‌شوند. چین ۷۵۰ میلیون دلار از مبلغ توافق با عراق را دریافت کرده و می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. لذا دولت باید به این توافق به چشم راهکاری برای حل بحران‌هایی که عراق از آن رنج می‌برد به ویژه در بخش برق بنگرد.