مصر روز دوشنبه از توافق با سودان بر سر تقویت همکاری نظامی و امنیتی برای تامین امنیت مرزها و مبارزه با تروریسم خبر داد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ارتش مصر با پایان سفر «محمد فرید حجازی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور به سودان با صدور بیانیه‌ای از تقویت همکاری نظامی دو کشور خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «گفت‌وگوها در خارطوم درباره راه‌های تقویت همکاری نظامی و امنیتی میان مصر و سودان در زمینه تامین امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم و صنایع نظامی بوده است.»

بر اساس این بیانیه، گفت‌وگوهای میان مقامات نظامی مصر و سودان همچنین درباره مسائل مورد اهتمام دو کشور و راه‌های همکاری و آموزش‌های مشترک نظامی و انتقال و تبادل تجربیات نظامی میان دو کشور بوده است.

گفت‌وگوهای نظامی میان روسای ستاد ارتش‌های سودان و مصر در خارطوم از روز شنبه به منظور بررسی همکاری و دستیابی به دیدگاه های مشترک درباره منافع دو کشور آغاز شده بود.

بر اساس بیانیه مرکز اطلاع رسانی نظامی ارتش سودان، این گفت‌وگوها درباره دستیابی به دیدگاه‌های مشترکی است که بیانگر منافع دو کشور و دولت ملت در بعد راهبردی آن و در سایه اوضاع منطقه‌ای جاری است.

در بیست و پنجم نوامبر ۲۰۱۸ ، وزیران دفاع سودان و مصر توافق همکاری نظامی میان ارتش‌های دو کشور را در خارطوم امضا کردند.

این توافق، شامل تشکیل نیروهای مشترک مبارزه با تروریسم و جرایم فرامرزی، راه اندازی گشتی‌های مشترک در مرزها، تقویت آموزش نظامی مشترک و همکاری امنیتی، اطلاعاتی و صنایع نظامی است.

تقویت روابط نظامی مصر و سودان می‌تواند با اتفاق اخیر سازش مقامات خارطوم با رژیم صهیونیستی در ارتباط باشد.

وزارت خارجه سودان در ۲۳ اکتبر جاری اعلام کرد که دولت انتقالی با عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت کرده است سودان پنجمین کشور پس از مصر (۱۹۷۹)، اردن (۱۹۹۴)، امارات و بحرین (۲۰۲۰) است که به سازش با رژیم صهیونیستی تن داده است.