روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که توافق سودان و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط بین خود باعث دودستگی در داخل دولت ائتلافی شکننده شده است.

«نیکولاس باریو»، نویسنده این گزارش نوشت که شکاف و اختلاف بین ائتلاف حاکم در سودان یعنی است که اجرای عناصر اصلی در توافق مذکور را به تأخیر خواهد انداخت و می‌تواند باعث بی‌ثباتی کشوری شود که ده‌هاست که همچنان از جنگ رنج می‌برد و درگیر آن است.

بر اساس این یادداشت، توافق بین خارطوم و تل آویو که از سوی دولت دونالد ترامپ اعلام شد، «پیروزی سیاسی» برای این دولت قبل از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به شما می‌رود.

اما واکنش‌ها به این توافق و سازش و برداشت‌ها از آن در سودان به گونه‌ای دیگر بود؛ در پایتخت سودان دولت نیروهای پلیس را برای سرکوب معترضان بعد از اعلام این توافق گسیل داشت و سه حزب سودان که در برکناری «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق این کشور نقش داشته تهدید کردند که احتمال دارد حمایت خود از دولت انتقالی که متشکل از ارتش و گروه‌های جامعه مدنی و احزاب سیاسی است، متوقف کند.

رهبران این سه حزب گفته‌اند که از مذاکراتی که بین اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها و رئیس شورای نظامی به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان صورت گرفته، مشارکت داده نشده‌اند و «صادق المهدی»، رئیس حزب أمت سودان نیز گفت: «عادی‌سازی [روابط با اسرائیل] خطراتی بر وضعیت شکننده سودان در دوره دولت انتقالی در پی خواهد کرد».

القدس العربی  به نقل از وال‌استریت ژورنال با استناد به گفته تحلیلگران نوشت که بسیاری از سودانی‌ها که با «مخالفت با اسرائیل و حمایت از آرمان فلسطین» بزرگ شده‌اند؛ برای همین آن‌ها مخالف عادی‌سازی روابط با تل آویو هستند.

این روزنامه آمریکایی به نظر‌سنجی‌ مرکز عربی تحقیقات سیاسی دوحه قطر در این باره استناد کرده است که بر اساس آن، تنها ۱۳ درصد سودانی‌ها از توافق عادی‌سازی روابط بین کشورشان با رژیم اشغالگر قدس حمایت کرده‌اند.