همزمان با سفر «مصطفی مدبولی» نخست‌وزیر مصر و هیأت همراهش به بغداد، نخستین نشست کمیته عالی مشترک مصری - عراقی در بغداد برگزار شد و طی آن ۱۵ توافق‌نامه و یادداشت تفاهم و همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مختلف امضا شد.

به نوشته پایگاه خبری «الوطن» مصر، نخستین نشست کمیته عالی مشترک مصری - عراق ی، پس از نزدیک به ۳۱ سال، امروز با حضور نخست‌وزیران دو کشور و شماری از وزرا و مقامات مسئول برگزار شد. 

امروز مصطفی الکاظمی در مقر نخست‌وزیری به استقبال همتای مصری خود رفت و پس از آن نخستین نشست این کمیته به ریاست هر دو نخست‌وزیر برگزار شد.

وزرای برق و انرژی تجدیدپذیر، نفت و سرمایه‌های معدنی، نیروی  انسانی، همکاری بین‌المللی، بهداشت و جمعیت، اسکان - تاسیسات و جوامع شهری، حمل و نقل، حمل‌و نقل هوایی، تجارت و صنایع و رئیس اجرایی هیأت سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد و شماری دیگر از مقامات مسئول دولتی در این سفر، مدبولی را همراهی می‌کنند.

کمیته عالی مشترک مصری - عراقی از زمان تشکیل تاکنون تنها دوبار در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ تشکیل جلسه داده بود و از آن زمان تاکنون هیچ نشستی تشکیل نداده بود.

امروز (شنبه - ۳۱ اکتبر)، نخست وزیر مصر در رأس یک هیأت بلندپایه مصری وارد بغداد شد. فؤاد حسین  ۱۲ اکتبر جاری، در سفر به قاهره در دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و سایر مقامات ارشد این کشور، درباره روابط دوجانب، شیوه‌های تقویت آن در راستای خدمت به منافع مردم کشورهای مصر و عراق و بررسی سازوکار دیپلماسی سه‌جانبه مشترک میان بغداد، قاهره و امان رایزنی کرده بود.

اوایل شهریور ماه گذشته، نخست وزیر عراق، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین عبدالله الثانی» ولی‌عهد او و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سومین اجلاس سه‌جانبه که در امان برگزار می‌شد، حضور یافتند و یک توافق در خصوص تقویت همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان سه کشور اردن، عراق و مصر امضا کردند.