عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص رابطه ایران و فرانسه در سی سال اخیر بعد از جنگ هشت ساله گفت: در رابطه بین جمهوری اسلامی ایران و فرانسه تقریبا همیشه یک رابطه صد، هیچ به نفع فرانسه برقرار بوده است. فرانسه در دنیا به عنوان یک خودروساز درجه ۳ محسوب می‌شود، به نوعی که فرانسه یک بنجل ساز است که اروپایی ها محصولات خودرویی فرانسه را کاردستی خطاب می‌کنند!

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه خیابان های ایران از ماشین های فرانسوی پر شده، از ۴۰۵ تا پژو پارس  که سال ٧٨ و ٧٩ با قیمت‌ ۱۲ میلیون  عرضه شد، یعنی پژو پارس به قیمت امروز، آن زمان ۲ میلیارد حساب شده است. لذا فرانسه از ایران عایدی داشته و ما ضرر و زیان.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تبیین کرد: بعد از تعلیق تحریم های ایران، دولت خودروهایی مثل ساندرو و ال ۹۰ را از فرانسه وارد کرد، ماشین هایی که به هیچ وجه در حد استانداردهای بین المللی نیستند، حتی قیافه آنها خنده‌دار است، دولت ایران انبار خودروهای بنجل فرانسوی را خالی کرد، آنها به شرط خرید محصول به ما  قول کار کردن در ایران را دادند، بنحوی که بیش از ۱۰ درصد سود رنو و پژو از بازار ایران بوده است.

عطا بهرامی خاطر نشان کرد: اگر ما خودروسازهای کاردستی فرانسوی را نمی خریدیم، شرکت های آنها ورشکسته می شدند، بنابراین دولت آقای روحانی به سرپا ماندن شرکت های خودرویی فرانسوی کمک کرد. ضمن اینکه در بحث مراودات جهانی خود اروپایی‌ها هم از چین کالا وارد می‌کنند.

این استاد اقتصاد گفت: فرانسه به مانند کشورهای توسعه یافته فناوری قابل توجهی ندارد که برای به دست آوردن آن تلاش کنیم، علاوه بر آن تعهدی نیز به وعده های خود ندارد. جای تاسف دارد که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرارداد ال ۹۰ را با فرانسه‌ مشروط به خرید تا ده سال امضا کرد که بعد از ده سال بتواند ال ٩٠ را  صادرات کند، در حالی که بعد از ۱۰ سال هیچ کشوری ال ۹۰ نمی خرد، چرا که هر  ۵ سال یک بار در محصولات خودروسازی در دنیا تغییرات اساسی ایجاد می‌شود. بی تردید ما هیچ منفعتی از فرانسه نمی بریم که بی همتی دولت را در دادن پاسخ قاطع و کوبنده ای به حمایت رئیس جمهور فرانسه از اهانت به ساحت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تحمل کنیم!

عطا بهرامی گفت: فرانسوی‌ها به غیر از خسارت دستاوردی برای ما نداشته اند، انتقال اطلاعات پروژه نفتی ایران به  قطر و فروختن اطلاعات ایران به قطر، صادرات خون های آلوده به ایران و تلاش برای نگاه داشتن ایران در برجام، همه و همه از جمله جنایت های فرانسه در حق ماست، جالب این است با آنکه آقای اردوغان از مونتاژ رنوی فرانسه سودی به جیب می زند اما از قطع ارتباط با فرانسه نهراسیده و  در برابر مواضع اهانتی فرانسه موضع گیری شدیدی کرده، در حالی که متاسفانه روحانی آنقدر فرانسه را جدی گرفته که در حد یک اظهار نظر لفظی به موضوع اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) پرداخته و این موضوع را به شدت محکوم نکرده است.

عطا بهرامی در پایان خاطر نشان کرد: اگر کشورهای اسلامی واردات از فرانسه را ممنوع اعلام می کردند قطعا فرانسوی‌ها از موضع خود عقب‌نشینی می‌کردند، اما به دلیل بی عملی سران کشورهای اسلامی و دولت ما آنها بیش از پیش جسارت و اهانت را به مقدسات اسلامی روا داشته اند.