«عبدالباری عطوان» در سرمقاله امروز (شنبه) روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن به سفر محرمانه هیات آمریکایی به دمشق در ماه‌های اخیر و دیدار این هیات با برخی از مقام‌های سوری پرداخت و نوشت: نمایندگان واشنگتن، دست‌ خالی از دمشق بازگشت.

روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم"، در ادامه یادداشت عطوان آمده است: بی‌تردید می‌توان گفت که هفته کنونی، هفته‌ای متعلق به مردم سوریه باشد، چرا که آمریکا رسما اعلام کرد که نمایندگانی را برای گشایش پیرامون باب گفت وگو اما در پوشش آزادی شش تن از اتباع آمریکایی روانه دمشق کرده است، پس از آن پرواز خطوط هوایی سوریه به قطر و امارات از سر گرفته شد و در نهایت اعلام شد که بیش از سه میلیون بشکه فراورده‌های نفتی بویژه بنزین توسط نفتکش‌هایی که در بندر "بانیاس" در شمال سوریه لنگر انداختند، روانه سوریه شده است، اقدامی که می‌توان از آن به شکست تحریم آمریکا و اروپا و قانون سزار تعبیر کرد.

سردبیر رأی الیوم نوشت: کسانی که به دمشق سفر کرده‌اند، پیرامون دو موضوع بسیار سخن می‌گویند: ۲ موضوعی که بیانگر میزان درد و رنج ملت سوریه در زیر بار فشار محاصره و تحریم‌های آمریکا و اروپاست: نخستین این موارد شیوع ویروس کروناست که در سایه نبود دارو و خدمات پزشکی و توطئه آمریکا و برخی کشورهای عربی همچنان در سوریه در حال افزایش است و دوم: صف چند کیلومتری خودروهاست که به دلیل کمبود فراورده‌های نفتی، ساعت‌ها جلوی پمپ بنزین‌ها می‌ایستند.

عطوان تأکید کرد: بسیار دردناک و تأسف‌آور است که مردم سوریه این گونه از درد و رنج و بسیاری از مشکلات دیگر رنج می‌برند و کشورهای عربی به لحاظ تولید و صادرات مواد نفتی از جمله کشورهای ثروت هستند و بیشترین ذخایر نفتی را دارند که تنها از این امر لبنان مستثنی است، اما این کشورها به مردم و دولت سوریه پشت کرده‌اند، کشوری که در چهار جنگ برای دفاع از اعراب و عزت و کرامت آنان هزاران شهید داد.

این تحلیلگر برجسته عرب افزود: عرب‌ها این روزها درگیر عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل هستند و به صورت فعالی نیز در محاصره علیه سوریه سهیم هستند، همانگونه که در ۱۰ سال گذشته نیز در طرح نابودی این کشور و تجزیه خاک آن نقش داشتند و تنها کشوری که در کنار سوری‌های مقاوم و استوار ایستاد ایران بود که از سوریه دفاع کرد و محاصره تحمیل شده علیه مردم این کشور را شکست، ایران که خود بیش از ۴۰ سال است که با شدیدترین تحریم‌ها روبروست. پس از این همه حمایت تهران از دمشق ،برخی از افراد مغرضانه چنین پرسشی را مطرح می‌کنند که چرا سوریه با ایران تشکیل یک ائتلاف را داد و برای فاصله گرفتن از تهران، ده‌ها میلیارد دلار کمک [عرب‌ها] را نپذیرفت؟

عطوان نوشت: دونالد ترامپ ۲ فرستاده از مهم‌ترین معاونانش را به صورت محرمانه راهی دمشق کرد، وی پیش از آن نیز یک نامه مکتوب به بشار اسد همتای خود نوشته بود و در آن معامله [پیشنهادی خود]، کاهش تحریم‌ها را در ازای آزادی اتباع آمریکایی زندانی در سوریه مطرح کرده بود، زندانیانی که با اتهامات فراوان از جمله جاسوسی در زندان‌های سوریه هستند.

سردبیر رأی الیوم افزود: این اقدام ترامپ برای آن صورت گرفت تا وی در برابر رأی دهندگان آمریکایی فخر فروشی کند و با این کار بتواند شانس خود برای انتخاب دوباره را بهبود ببخشد، اقدامی که نشان می‌دهد که شرایط وی برای رأی آوری بسیار بحرانی است و وی در پایان مجبور خواهد شد که پیروزی رقیبش؛ جو بایدن را بپذیرد، درحالی که رییس جمهوری آمریکا برای پیروزی برای دومین بار در این انتخابات، علاوه بر هزینه صدها میلیارد دلاری که توسط متحدان عرب‌اش پرداخت شده است، بیش از ۷۰ کشور را بسیج کرده و ۹۰ میلیارد دلار از پول رأی دهندگان آمریکایی را نیز برای شکست بایدن به کار گرفته است.

عطوان تأکید کرد: توطئه آمریکا در قبال ملت‌ها عرب که جزییات آن را ایمیل‌های هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه اسبق آمریکا تأیید می‌کند، در سایه پایداری و مقاومت ارتش سوریه و جانفشانی دوستان این کشور و در رأس آنها ایران، حزب‌الله لبنان و روسیه شکست خورد.

وی افزود: ۲ فرستاده آمریکایی همانگونه که "مایک پمپئو" وزیر امورخارجه دولت ترامپ اعتراف کرد، دست از پا درازتر برگشتند و نتوانستند حتی یک زندانی آمریکایی را آزاد کنند، چرا که "علی المملوک" رییس دفتر امنیت ملی سوریه مذاکره کننده سوری بود که مذاکرات در دفتر وی صورت گرفت. المملوک به آمریکایی‌ها با جدیت گفت که تا زمانی که تمام نیروهای آمریکایی اشغالگر خاک سوریه در شمال و شرق این کشور که چاه‌های نفت و گاز قرار دارد، خارج نشوند، هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود و هیچ زندانی آمریکایی نیز آزاد نخواهد شد.

عطوان در پایان نوشت: در این روزگار امت اسلامی و عربی شرایط بسیار سختی را به خاطر اشغالگری آمریکا و شتاب خجالت‌آور برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی سپری می‌کند، اما این یک مرحله گذراست و دیر یا زود سپری خواهد شد.