سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه به ادعای یک مقام آمریکایی درباره قصد پکن برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا  واکنش نشان داد.

«رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه، ساعاتی بعد از آنکه یک مقام اطلاعاتی آمریکا ایران و روسیه را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر متهم کرد مدعی شد که چین نیز قصد مشابهی دارد.

او برایان روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت: «فقط روسیه و ایران نیستند، چین هم هست. چند کشور دیگر هم هستند که ما هنوز نامشان را علنی اعلام نکرده‌ایم ولی گام‌های مهمی برای محافظت از انتخابات برداشته‌ایم.»

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه گفت: «چین دنبال صادر کردن ایدئولوژی خودش نیست، در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند به دنبال تغییر دادن نظام سایر کشورها نیست یا به دنبال داشتن درگیری ایدئولوژیک با ایالات متحده یا هیچ کشوری دیگری نیست.»

وی در ادامه گفت: «اگر ایالات متحده صادق است مثل چین نیات خودش را به دنیا اعلام کرده و بگوید: ایالات متحده به دنبال صادر کردن ایدئولوژی خود، تغییر نظام سیاسی سایر کشورها یا دخالت در امور داخلی دیگران نیست.»

لیجیان در ادامه تصریح کرد: «معتقدم چنین تعهدی هر گاه توسط دولت آمریکا اعلام شود مورد استقبال گرم همه قرار خواهد گرفت.»

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد ادعاهای مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر اساس ذهنیت مقام‌های آمریکا مطرح شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین گفت: «اوبرایان، نیت‌های چین را بر اساس ذهنیت‌های ایالات متحده تفسیر می‌کند. ادعای او عاری از واقعیت و حقایق تاریخی و آکنده از سوگیری‌های شدید ایدئولوژیکی و بر اساس ذهنیت مبتنی بر جنگ سرد است.»

«جان راتکلیف»، مدیر طلاعات ملی آمریکا بامداد پنچشنبه مدعی شد روسیه و ایران تلاش کرده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ دخالت کنند.

راتکلیف این ادعا را در یک کنفرانس خبری مختصر که «کریستوفر رای»، رئیس سازمان اطلاعات داخلی و امنیتی آمریکا (اف‌بی‌آی) هم در آن حضور داشت مطرح کرد.

او ادعا کرد: «ما می‌توانیم این را تأیید کنیم که برخی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان در اختیار ایران و مستقل از آن در اختیار روسیه قرار گرفته است.»

خبرگزاری رویترز نوشته این ادعا در حالی مطرح شده که بخش زیادی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان برای عموم مردم قابل دسترس است.

با وجود این، راتکلیف مدعی شده ایران از طریق ارسال ایمیل‌های جعلی به دنبال ارعاب رأی‌دهندگان بوده است.

ساعاتی قبل‌تر، قانونگذاران دموکرات آمریکا در این گزارش راتکلیف تشکیک کرده و برخی از مفاد آن را به چالش کشیدند.

چند ماه قبل‌تر، دولت آمریکا چین را هم به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرده بود. مدیر «مرکز ملی امنیت و ضداطلاعات» مردادماه سال جاری  در بیانیه‌ای مدعی شد:«کشورهای خارجی از تدابیر اثرگذار در رسانه‌های اجتماعی و سنتی برای اثرگذاری بر دیدگاه‌ها و ترجیحات رأی‌دهندگان آمریکایی، ایجاد تغییر در سیاست‌های آمریکا، دامن زدن به تفرقه‌ها و تضعیف اعتماد به روند دموکراتیک ما استفاده می‌کنند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «در حال حاضر، نگرانی ما در وهله اول از چین، روسیه و ایران است- اگرچه بقیه دولت‌‌ها و بازیگران غیردولتی هم می‌توانند به روند انتخاباتی ما ضربه بزنند.»

این ادعاها در حالی مطرح‌شده که آمریکا از سوی نهادهای مستقل حقوق بشری به تخریب روند دموکراسی در دیگر کشورها از طریق توسل به ابزارهای مختلف از جمله کودتا متهم است.