دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که دادستانی کل عربستان خواستار اعدام هشت نفری شده است که در سن زیر هجده سال به ارتکاب جرم در جریان اعتراضات منطقه «الشرقیه» عربستان سعودی، متهم شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، این سازمان غیردولتی که مقر آن در نیویورک است، روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که به فهرست اتهامات مربوط به دو محاکمه جمعی هشت نفر در سال ۲۰۱۹ دست یافته است که بر اساس آن این جرایم به متهمانی در سنین بین ۱۴ تا ۱۷ سال نسبت داده شده است.

بر اساس این گزارش، دادستانی کل عربستان، اعدام این هشت متهم به ارتکاب جرایم در جریان اعتراضات  را خواستار شده است، در حالی که گفته می‌شود، متهمان برخی از این جرایم ادعایی را در سن زیر هجده سال مرتکب شدند.

دیدبان حقوق بشر ادامه داد: «هر هشت متهم بیش از دو سال است که در بازداشت موقت به سر می‌برند و اهل منطقه الشرقیه عربستان سعودی هستند که اکثریت اقلیت شیعه این کشور در آنجا زندگی می‌کنند.»

در گزارش مذکور آمده است که این هشت نفر، همچنین با چندین اتهام دیگر روبرو هستند که از جمله آن، تلاش برای ایجاد بی ثباتی در ساختار اجتماعی با شرکت در تظاهرات و تشییع جنازه‌ها، سر دادن شعارهای ضد حکومتی و تلاش برای ایجاد اختلاف و تفرقه است.

«مایکل پیج»، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق‌ بشر گفت: «اگر عربستان سعودی در اصلاح سیستم عدالت کیفری جدی است،  باید  مجازات اعدام برای مجرمان نوجوان (زیر ۱۸ سال) را در همه موارد ممنوع کند.»

او افزود: مقامات سعودی باید اطمینان خاطر دهند که هیچ کودک بزهکاری به مجازات اعدام نمی‌رسد.