کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان زمان معرفی نامزدها برای شرکت در انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی این کشور را اعلام کرد.

بنابر گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان، مرحله معرفی کاندیداها دو ماه قبل آغاز و ساعت 18:00 به وقت محلی 40 روز پیش از روز رای گیری به پایان می رسد، یعنی از 10 نوامبر سال جاری آغاز و تا ساعت 18:00 شام روز 30 نوامبر ادامه خواهد داشت.

داوطلبان شرکت در انتخابات باید شهروندی قزاقستان را دارا و طی 10 سال اخیر در قلمرو این کشور زندگی کرده باشند، سن کاندیدها نیز نباید کمتر از 25 سال باشد.

مطابق بند های 3 و 4 قانون اساسی قزاقستان شخصی که توسط دادگاه به لحاظ قانونی ناتوان شناخته شده است و با حکم دادگاه در اماکن محرومیت از آزادی نگهداری می شود، محکومیتی که طبق روال قانونی تعیین شده لغو یا برداشته نشده و تقصیر وی در ارتکاب جرم فساد به روشی که قانون تعیین کرده توسط دادگاه مشخص شده است، نمی تواند به عنوان کاندیدای انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی پذیرفته شود.

حق معرفی کاندیداهای انتخابات پارلمانی که توسط لیست های حزبی انتخاب می شوند متعلق به احزاب سیاسی است که به روش مقرر ثبت نام شده‌اند. احزاب سیاسی حق ندارند افرادی را که عضو این حزب سیاسی نیستند در لیست خود بگنجانند.

حزب سیاسی متعهد است هنگام تایید لیست کاندیداهای خود زنان و افراد زیر 29 ساله را به میزان حداقل 30 در صد از تعداد کلی نامزدهای موجود در لیست، وارد کند.

هزینه انتخابات از سوی احزاب سیاسی که در انتخابات قبلی پارلمانی 7 در صد و بیشتر از آراء کسانی که در رای گیری شرکت کرده‌اند به دست آورده‌اند، پرداخت نمی شود.

به این ترتیب، به دلیل این که احزاب «نورآتان»، حزب دموکراتیک «آقژال» و حزب کمونیست در نتیجه انتخابات سال 2016 میلادی آراء بیش از 7 در صدی را به دست آوردند از پرداخت هزینه انتخابات معاف می شوند.

هزینه انتخابات برای سایر احزاب 637 هزار و 500 تنگه برای هر یک نامزد تعیین شده است.

مرحله تبلیغات پیش از انتخاباتی مطابق با بند 2 ماده 7 قانون اساسی از زمان ثبت نام لیست های سیاسی آغاز و ساعت 00:00 روز قبل از انتخابات، یعنی از 10 دسامبر بعد از 18:00 تا 00:00 روز 9 ژانویه پایان خواهد یافت.

رای گیری در مراکز رای دهی در روز انتخابات از ساعت 7 صبح تا 8:00 به وقت محلی ادامه خواهد یافت. شمارش آراء، تهیه پروتکل در باره نتایج رای گیری در محل اخذ رای توسط کمیسیون ها پس از پایان رای گیری در ساعت 20:00 به وقت محلی آغاز می شود.

برای برگزاری انتخابات از بودجه تخصیص 15 میلیارد تنگه پیش بینی شده که سهم عمده آن، یعنی  7.3 میلیارد تنگه برای پرداخت حقوق 70 هزار و 681 عضو و 10 هزار 61 کمیسیون انتخاباتی هزینه می شود.

3.5 میلیارد دیگر قرار است برای کارهای سازمانی کمیسیون های انتخاباتی از جمله تهیه ورقه ها، چاپ و سایر محصولات، پشتیبانی اطلاعاتی رقابت های انتخاباتی با هدف تامین شفافیت روند انتخاباتی و همچنین ایجاد شرایط مادی و فنی لازم برای کمیسیون های انتخاباتی مصرف شود.

انتخابات آتی مجلس قزاقستان با رعایت جدی قوانین بهداشتی در شرایط همه گیری کرونا برگزار می شود، بنابراین 341.4 هزار تنگه دیگر از حجم کلی مبلغ پیش بینی شده برای تامین اعضا کمیسیون انتخاباتی در تمامی سطوح با تجهیزات حفاظت شخصی هزینه می شود.

مبلغ پیش بینی شده برای برگزاری انتخابات در پیش نویس قانون در مورد بودجه این کشور برای سال های 2021-2023 به مبلغ 4.5 میلیارد تنگه پیش بینی شده و تقریبا تمام این مبلغ برای پرداخت حقوق اعضا کمیسیون های انتخاباتی هزینه می شود.

به این ترتیب، برای برگزاری انتخابات مجلس پارلمان شورای های محلی در مجموع 15.3 میلیارد تنگه پیش بینی شده است.

رئیس جمهور قزاقستان قبل از این در پیامی به مردم کشورش در مورد تعیین زمان انتخابات پارلمانی و شورای های محلی این کشور خبر و اعلام داشت که کمیسیون مرکزی انتخابات و دادستانی کل این کشور نظارت بر رعایت کامل قانون و شفاف برگزار شدند این رویداد مهم سیاسی را بر عهده خواهند داشت.

بنابر سخنان وی، انتخابات پارلمانی در این کشور مطابق با قانون اساسی مورخ 10 ژانویه سال 2021 میلادی برگزار می شوند.

تاکایف با بیان این که قزاقستان در آستانه سی امین ساگلرد استقلال خود وارد مرحله جدید توسعه خواهد شد از تمامی شهروندان این کشور خواستار مشارکت فعال در انتخابات آتی پارلمانی و شورای های محلی شد.