به گفته دیپلمات‌ها، وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه از طرح فرانسه و آلمان برای اعمال تحریم علیه افراد مسئول در  ارتباط با مسمومیت ادعایی ناوالنی موافقت کردند.

به گزارش «رویترز»، امروز در جلسه شورای اروپا در لوکزامبورگ، برلین و پاریس پیشنهاد خود را با این بهانه که توضیح قابل اعتمادی درباره مسمومیت ادعایی «الکسی ناوالنی» مخالف روسیه از سوی مسکو دریافت نکرده‌اند، مطرح کردند.

آن‌ها مدعی شدند روسیه در خصوص آنچه سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره وجود عامل اعصاب «نوویچوک» در بدن ناوالنی گفت، توضیح قابل اعتمادی ارائه نداده است.

پیش از آن خبرگزاری آلمان گزارش داده بود وزرای خارجه کشورهای اروپایی توافق کردند آمادگی‌های لازم برای اعمال تحریم‌های جدید علیه فدراسیون روسیه را آغاز کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت اتحادیه اروپا با تهدید به تحریم علیه روسیه خارج از روند قانونی عمل می‌کند. وی همچنین گفت آلمان با عدم اشتراک اطلاعات درباره مسمویت ادعایی ناوالنی، تعهدات بین‌المللی خود را نادیده می‌گیرد.

مسکو هر گونه اتهام در خصوص ناوالنی را رد کرده و از آلمان خواسته مدارک خود را در اثبات این ادعا که وی با گاز عامل اعصاب نویچووک مسموم شده است را ارائه کند.

پیشتر «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به اتهام‌زنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی مبنی بر یافت شدن ماده شیمیایی عامل اعصاب در نمونه خون ناوالنی، تصریح کرد که روسیه هیچ سلاح شیمایی تولید نمی‌کند.

سخنگوی کرملین با بیان اینکه هنوز اطلاعات رسمی توسط این سازمان درباره پرونده ناوالنی به مسکو ارائه نشده، گفت روسیه به صورت کامل به الزاماتش ذیل معاهده کنترل تسلیحاتی در ممنوعیت ساخت تسلیحات شیمیایی پایبند است.