به دنبال اعلام مخالفت برخی از جریان‌ها و شخصیت‌های عراقی با توافق منعقد شده بین دولت فدرال عراق و حکومت منطقه کردستان این کشور، ترکمن‌‌های عراق نیز با این توافق اعلام مخالفت کردند.

«عباس بیات‌اوغلو»، معاون رئیس جنبش ترکمن‌های عراق «الحرکة الترکمانیة» در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العهد» عراق ضمن اعلام مخالفت با این توافق گفت: «توافق اخیر بین بغداد و اربیل در مورد سنجار با نسخه فعلی، بیشتر به توافق‌هایی شباهت دارد که بین دو دولت حاصل شده است».

او افزود: «آنچه منطقه کردستان به بهانه اجرای ماده ۱۴۰ جهت تصاحب مناطق "آمرلی"، "دشت نینوی" و "سنجار" تبلیغ می‌کند، مردود است. بهتر بود دولت فدرال امنیت و ثبات را در شهرستان سنجار برقرار می‌کرد [نه  دیگری]».

بین دولت عراق و حکومت منطقه کردستان عراق بر سر مناطق کرکوک و صلاح‌الدین و نینوی و دیالی اختلاف وجود دارد و به مناطق مورد مناقشه شناخته می‌شوند. اربیل مدعی است این مناطق و استان نفت‌خیز کرکوک بخشی از کردستان است؛ ادعایی که ترکمن‌ها و عرب‌های ساکن این مناطق آن را رد کرده‌ و درباره الحاق این مناطق به اربیل ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیات‌اوغلو با استناد به قانون اساسی عراق، حدود و مرزهای منطقه کردستان عراق را سه استان سلیمانیه، اربیل و دهوک دانست و گفت که کردها حق ندارد مناطق دیگر را به کردستان الحاق کنند.

این سیاستمدار عراقی حضور نیروهای پیش‌مرگه در شهرستان سنجار یا هر منطقه‌ای خارج از کردستان را مردود دانست و گفت: «مسلم است که نیروهای الحشد الشعبی در سنجار باقی بمانند؛ سنجاری که این نیروها از خونشان برای این شهرستان گذاشتند نه اینکه پای نیروهایی (پیشمرگه) که این منطقه را به داعش تسلیم کردند، به این منطقه باز شود».

دولت مرکزی عراق به نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی و حکومت منطقه کردستان این کشور دیروز جمعه بر سر نحوه اداره شهرستان سنجار (واقع در استان نینوی، شمال غرب عراق) به توافق رسیدند. بر اساس این توافق نیروهای پیش‌مرگه کرد در کنار نیروهای پلیس وظیفه تأمین امنیت این شهرستان را به صورت مشترک تأمین خواهند کرد.

بغداد گفته است که این توافق با هدف مقابله با فعالیت گروه‌های تروریستی مانند پ.ک.ک در این منطقه حاصل شده است. با این حال، گروه‌های عراقی با اعتراض به این توافق، هدف از انعقاد این توافق را اخراج نیروهای الحشد الشعبی از این منطقه مرزی دانسته‌اند.

نیروهای الحشد الشعبی طی جنگ علیه داعش طی سال‌های گذشته، با کمک نیروهای عراقی این منطقه را از تروریست‌های داعش پس گرفت و طی سه سال اخیر، عملیات‌های مستمری با هدف نظارت بر مرز و ممانعت از تردد تروریست‌ها از سوریه به داخل عراق انجام داده است.