«کلی لوفلر» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا مدعی شد شرکت‌های خصوصی چینی تلاش می‌کنند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مداخله کنند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «فاکس نیوز»، لوفلر در نامه‌ای به «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا، «جان ردکلیف» مدیر اطلاعات ملی و «چارلز رتینگ» کمیسیونر سرویس درآمدهای داخلی این کشور مدعی شده است: «گرچه ارزیابی‌های منتشر شده به صورت عمومی درباره دولت چین نشان نمی‌دهد آن‌ها چطور این تلاش‌ها را انجام می‌دهند، روشن است که دولت چین تجربه استفاده از نهادهای غیردولتی برای دنبال کردن اهداف سیاسی را دارد».

لوفلر می‌نویسد: «در ایالات متحده قوانینی نظیر قانون ثبت مأموران خارجی و ممنوعیت تأمین مالی خارجی کارزارهای [انتخاباتی] و هدایای مالی وجود دارد تا از شفافیت در این زمینه اطمینان حاصل شود و از اثرگذاری‌های خارجی در رویه‌های سیاسی جلوگیری شود».

وی می‌افزاید: «از آنجا که سازمان‌های غیردولتی از افراد و نهادهای خارجی پول دریافت می‌کنند، روزنه‌ای برای اعمال نفوذ چین در سیاست‌ها و انتخابات آمریکا را ایجاد می‌کنند».

این سناتور آمریکایی در نامه خود از سرویس درآمدهای داخلی درخواست می‌کند ارتباط شرکت‌های خصوصی با چین و سازمان‌هایی که از این کشور پول دریافت می‌کنند و در فعالیت‌های سیاسی مشارکت دارند مورد بررسی قرار داده و لیستی از این نهادها را به وزارت دادگستری تحویل دهد.

مقامات آمریکایی پیش از این نیز بارها مدعی شده‌اند کشورهایی همچون روسیه، چین و ایران در تلاش هستند در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا مداخله کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که از زمان به قدرت رسیدن، کشورش را وارد جنگ تجاری با چین کرده است، مدعی شده در حال حاضر تمرکز رسانه‌ها باید بر روی چین باشد و روسیه نقش چندانی در این مسئله ندارد.

چندی پیش «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درخصوص مداخله پکن در انتخابات پیش روی آمریکا را رد کرده و گفت کشورش همواره از اصول عدم مداخله در امور داخلی کشورها پیروی می‌کند و از مداخله در انتخابات آمریکا نفعی نمی‌برد.