« مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر عراق یک کمیته عالی به ریاست «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و عضویت چند مقام مسئول اجرایی و چندین نفر از اعضای پارلمان برای تحقیق درباره عملیات‌های هدف قرار دادن هیأت‌های دیپلماتیک تشکیل داد.

در متن حکم نخست‌وزیری برای تشکیل این کمیته که در رسانه‌های عراقی منتشر شده و تاریخ آن به سوم اکتبر باز می‌گردد و امضای الکاظمی در ذیل آن درج شده،  آمده است که بنا بر مقتضیات مصلحت عمومی تصمیم به تشکیل این کمیته به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی گرفته شده است.

بنا بر این حکم «فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی ،  «عبدالغنی الاسدی»، رئیس سازمان امنیت ملی عراق،  سرلشکر «عبدالامیر رشید یارالله»، رئیس ستاد ارتش، سرلشکر «محمد حمید کاظم»، منشی مخصوص فرمانده کل نیروهای مسلح، و نمایندگانی از چند نهاد امنیتی عراق و همچنین رئیس و معاون و دبیر کمیسیون امنیت و دفاع مجلس از دیگر اعضای این کمیته معرفی شدند.

بنا بر این گزارش، این کمیته موظف است که درباره نقض‌های صورت گرفته علیه امنیت، اقتدار، وجهه و جایگاه عراق و تعهدات بین المللی آن  تحقیق کند و طی ۳۰ روز از صدور این فرمان، نتیجه را به نخست‌وزیر ابلاغ کند.

الکاظمی پیشتر اعلام کرده بود که کمیته ای برای بررسی حملات راکتی به هیأت‌های دیپلماتیک خارجی تشکیل خواهد داد.

چند روزی است که جنجالی بر سر احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در کشور را بازنشر می‌دهند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند.

گروه‌های مقاومت عراق هرگز مسئولیت چنین حملاتی را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.