یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه در خصوص مداخله ترکیه در درگیری میان ارمنستان و آذربایجان که با هدف دامن زدن به درگیری‌های موجود صورت می‌پذیرد، هشدار داد.

این منبع در وزارت خارجه سوریه گفت: دولت سوریه از آذربایجان می‌خواهد تا مراقب باشد تا در دام طرح ترکیه نیافتد و به اقدامات ارامنه در خصوص ایجاد آرامش، گفتگو و حل مسالمت آمیز اختلافا میان شان را پاسخ دهد.

این منبع در ادامه افزود: سوریه نسبت به مداخله آشکار ترکیه در درگیری آذربایجان و ارمنستان که با هدف دامن زدن به اوضاع انجام می‌شود، و نیز روشن کردن آتش اختلافات در بیش از یک مکان، هشدار می‌دهد.

این منبع در ادامه با ابراز تأسف دولت سوریه از درگیری‌های مداوم در قره باغ، از هر دو طرف خواست تا به درگیری‌ها پایان دهند و اختلافات را از طریق گفتگو حل کنند.

از ابتدای دور تازه درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روز یکشنبه، ترکیه صراحتا در حمایت از دولت باکو اعلام موضع کرده است. همچنین برغم تشدید تنش‌ها در منطقه قره باغ، مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز چهارشنبه احتمال هرگونه مذاکره را رد کردند. نخست وزیر ارمنستان صراحتا احتمال هرگونه مذاکره با آذربایجان برای حل و فصل مناقشه قره باغ را منتفی دانست.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند. گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.