رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و  وزیر خارجه روسیه  در گفت‌وگو با هم بر آتش بس سریع بین دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان تاکید کردند.

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب به وقت تهران با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه  تلفنی گفت‌وگوکرد. این دو دیپلمات ارشد در این  رایزنی بر برقراری آتش بس  سریع و اهمیت تنش زدایی تاکید کردند. جوزپ بورل در این گفت‌وگو بر حمایت کامل اتحادیه اروپا از تلاش‌های گروه میانجی مینسک برای آوردن آذربایجان و ارمنستان به میز مذاکره تاکید کرد.

این در حالی است که وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که مسکو آماده میزبانی وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان برای گفت ‌وگو و حل تنش است. به نوشته خبرگزاری «رویترز» سرگئی لاروف گفت که روسیه  تلاش‌های مستقل و همراه با دیگر نمایندگان گروه مینسک برای میانجیگری بین آذربایجان و ارمنستان را ادامه می‌دهد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی و بخش‌هایی از اراضی آذربایجان توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است. این دو کشور طی روزهای گذشته مدعی برتری نظامی برطرف دیگر بوده‌اند.