طرفداران گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» در یمن که تحت حمایت امارات است امروز شنبه در مقابل بندر سقطری یک تجمع اعتراضی علیه نظامیان سعودی برپا کردند.

معترضان در مقابل بندر سقطری در شهر «حدیبو» مرکز استان سقطری در  مجمع الجزایر سقطری که جزیره‌ای راهبردی متعلق به یمن در اقیانوس هند است، تجمع کردند و از نیروهای سعودی خواستند به یک کشتی اماراتی که از ۱۶ روز پیش توقیف شده است، اجازه ورود به بندر و خالی کردن بار خود را بدهند.

آنها از ائتلاف عربی تحت سرکردگی عربستان خواستند، سفارش‌های دولت مستعفی منصور هادی درباره ممانعت از ورود کشتی به بندر سقطری را رد کند.

به گفته منابع محلی در این تجمع شماری از معترضان با نیروهای سعودی مستقر در بندر درگیر شدند که به دنبال آن به سرنشینان کشتی اماراتی اجازه خروج از کشتی داده شده، اما بار آنها تا زمانی که ترتیبات معمول برای تخلیه محموله‌های کشتی‌ها انجام نشود، اجازه تخلیه ندارد.

یک مقام دولت مستعفی یمن که خواست نامش فاش نشود، گفته است که این کشتی اماراتی از ۱۶ روز پیش اجازه ورود به بندر سقطری را پیدا نکرده است و اطلاعی از محموله کشتی در دست نیست.

در ساحل جنوبی جزیره سقطری اهالی این شهر با برپایی تجمع‌ها و برنامه‌های مختلف خواهان فیصله یافتن کودتای شورای انتقالی در سقطری هستند.

«فهد کفاین» وزیر شیلات در دولت مستعفی  یمن هم گفته است که امارات در آخرین محموله‌ای که با کشتی به سقطری آورده است، تجهیزات ارتباطی و دیگر تجهیزاتی با ماهیت ناشناخته به آنجا آورده است.

وی در توییت‌های خود اعلام کرد که تأیید شده است خارجی‌هایی از ملیت‌های مختلف بدون گرفتن ویزای رسمی و بدون گذراندن مراحل معمول مطابق با قانون در ماه اوت گذشته به مجمع الجزایر سقطری رسیده‌اند.

در پایان همان ماه  یک وب سایت آمریکایی از قصد امارات و رژیم صهیونیستی را برای ایجاد امکانات نظامی و اطلاعاتی در جزیره سقطری جنوب شرقی یمن خبر داد.

شورای انتقالی جنوب یمن در نوزدهم ژوئن گذشته  شهر حدیبو را به کنترل خود درآورده است.

شورای انتقالی جنوب یمن که در تلاش برای جدایی جنوب یمن از شمال آن است، طی چند ماه اخیر چند استان از جمله عدن و سقطری را تحت سیطره خود درآورده و حکومت خودمختار در آن اعلام کرده بود.