با افزایش تنش‌ها بین ترکیه با کشورهای حوزه شرق دریای مدیترانه بر سر حفاری اکتشاف نفت و گاز و همچنین مرزهای دریایی، «حلوصی آکار» وزیر دفاع این کشور درباره این تنش‌ها به اروپا هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکار امروز (جمعه) گفت: «در حوزه اختیارات و قدرت اتحادیه اروپا نیست که مرزها در شرق مدیترانه را مشخص کند یا برای آن قانون بگذارد».

وی در واکنش به اظهارات تحریک‌آمیز « امانوئل ماکرون » رئیس‌جمهور فرانسه درباره این منطقه نیز تصریح کرد: «ماکرون آتش‌بیار معرکه شرق مدیترانه شده و حل مشکلات را سخت‌تر می‌کند».

وزیر دفاع ترکیه درباره اختلافات با یونان نیز اظهار داشت: «یونانی‌ها تمایلی به مذاکرات ندارند و می‌خواهند با گذاشتن پیش‌شرط‌هایی، حل مسئله شرق مدیترانه را به تعویق بیاندازند. با این حال، ترکیه از برگزاری نشست‌هایی در این زمینه حمایت می‌کند».

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه  با بیان اینکه اقدامات اتحادیه اروپا نمی‌تواند عزم آنها برای حضور در شرق مدیترانه را کاهش دهد، احتمال اعمال تحریم‌های سخت از سوی این سازمان بر ترکیه را رد کرد.