«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور قانونی بلاروس است.

 به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» دیمیتری پسکوف در پی دیدار روز دوشنبه « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه با همتای بلاروسی خود درشهر «سوچی»  گفت: «لوکاشنکو رئیس جمهور قانونی جمهوری بلاروس است.»

سخنگوی کرملین اظهار داشت: «همانطور که پوتین از همان ابتدا گفت ، ما می‌خواهیم همه آنچه در بلاروس اتفاق می افتد نه به شکل خلاف قانون اساسی بلکه در یک چارچوب قانونی اتفاق بیفتد.»

پسکوف  در ادامه از آماده شدن وامی 1.5 میلیارد دلاری برای کمک به بلاروس خبر داد شد.وی در این باره گفت: «این وام نه برای لوکاشنکو، بلکه به بلاروس، متحد بزرگ و ملت برادر ما صادر شده و نباید به هیچ وجه به عنوان دخالت در امور داخلی تعبیر شود.»

پسکوف همچنین گفت که روسیه و بلاروس گفت  که دو کشور  تمرینات نظامی مشترکی را برگزار می‌کنند اما در مورد استقرار پایگاه‌های نظامی روسیه در بلاروس بحثی نشده است. پسکوف همچنین تایید کرد که لوکاشنکو قصد تغییر روند قانون اساسی کشورش را دارد.

لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ تاکنون رئیس‌جمهور بلاروس بوده است. اخیراً نیز وی در نهم اوت (۱۹ مردادماه) در انتخاباتی جنجالی با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید. این در حالی است که بعد از اعلام پیروزی لوکاشنکو، اعتراضات گسترده‌ای در شهر‌های مختلف بلاروس برپا شد. اعتراضاتی که طبق شواهد به خشونت کشیده شده و به گفته مقامات محلی سه کشته بر جا گذاشت.

«اسوتلانا تیخانوسکایا»، مخالف و رقیب اصلی لوکاشنکو، این انتخابات را متقلبانه خوانده و خواستار بازشماری آرا شده‌ است. تیخانوسکایا بعد از شکست در انتخابات به کشور لیتوانی گریخت و در آنجا ضمن اتهام زنی درباره تقلب در انتخابات، در حال رایزنی و دیدار با مقام‌های آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی علیه لوکاشنکو است.