«باب وودوارد»، روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی در کتاب خود به نام «خشم» که قرار است به زودی منتشر شود به نقل از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته که او « محمد بن‌سلمان »، ولیعهد عربستان سعودی را از غائله ترور « جمال خاشقچی »، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نجات داده است. 

«باب‌ وودوارد» در این کتاب ۱۸ مصاحبه گسترده با دونالد ترامپ انجام داده است. کتاب او همچنین شامل مصاحبه‌هایی با مقام‌های ارشد کاخ سفید و مقام‌های سابق دولتی است. ترامپ ماه گذشته گفت که این کتاب «جعلی» است.

وودوارد در کتابش نوشته ترامپ روز ۲۲ ژانویه، مدت کمی بعد از شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس با او تماس گرفت. در خلال این مذاکره، وودوارد ترامپ را برای اظهارنظر درباره قتل خاشقچی تحت فشار قرار داد.

وودوارد به ترامپ گفت: «کارکنان روزنامه واشنگتن‌پست از کشته شدن خاشقچی مأیوس هستند. این یکی از شنیع‌ترین اتفاقات است. شما خودتان هم این را گفته‌اید.»

ترامپ در پاسخ گفت: «بله، ولی ایران روزانه ۳۶ نفر را می‌کشد.»

وودوارد نوشته که ترامپ را بابت نقشی که محمد بن سلمان در ترور محمد بن سلمان داشته تحت فشار قرار داده است.

وودوارد در کتابش نوشته ترامپ سال ۲۰۱۸ درباره نقش بن‌سلمان در قتل خاشقچی گفت: «من او را نجات دادم. من توانستم کاری کنم که کنگره دست از سر او بردارد. توانستم  جلوی آنها را بگیرم.»

ترامپ در جریان مصاحبه‌اش در روز ۲۲ ژانویه به وودوارد گفت: «بله، می‌فهمم چه می‌گویی و خیلی زیاد در جریان ماجرا قرار دارم. همه‌چیز را درباره ماجرا می‌دانم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اضافه کرده عربستان سعودی میلیاردها دلار محصولات آمریکایی می‌خرد. او همچنین روی ادعای بن‌سلمان مبنی بر اینکه تقصیری در این ماجرا ندارد تأکید کرد.

ترامپ گفت: «او همیشه می‌گوید که من این کار را انجام نداده‌ام. این را به همه می‌گوید و خوشحالم که این حرف را می‌زند. همین حرف را به شما هم می‌زند، به کنگره هم می‌زند، به همه می‌زند. هیچ‌وقت نگفت که او این کار را انجام داده است.»

وودوارد از ترامپ پرسید: «به نظر شما او این کار را انجام داده است؟» ترامپ در پاسخ گفت: «نه، می‌گوید که کار او نبوده است.»

ترامپ در ادامه گفت: «او قاطعانه می‌گوید که این کار را انجام نداده. باب، آنها ۴۰۰ میلیارد دلار ظرف مدتی خیلی کوتاه پول خرج کردند؛ همان‌طور که می‌دانی آنها داخل خاورمیانه هستند. می‌دانی، کشور بزرگی هستند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه درباره عربستان سعودی گفت: «آنها می‌دانند که اگر ما آنجا نباشیم یک هفته هم دوام نمی‌آورند و خودشان این را می‌دانند.»

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه ۱۳۹۷ (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.  مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

عربستان سعودی سرانجام یعنی ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعتراف کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است.

منابع مختلف از جمله دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شواهدی را از نقش محمد بن‌سلمان در ترور خاشقچی افشا کرده‌اند.