بر اساس گفته‌های دو رهبر ارشد قبایلی که با گروه طالبان ارتباط نزدیک دارند، چین به طالبان پیشنهاد کرده است که اگر این گروه پس از خروج نیروهای آمریکایی صلح در افغانستان را تضمین کند، در ایجاد شبکه‌های مواصلاتی و زیر ساخت‌ها سرمایه گذاری می‌کند.

رهبران قبایلی که در ایالت شمال‌غربی بلوچستان پاکستان زندگی می‌کنند به «فایننشال تایمز» گفتند که دیپلمات‌های چینی در دیدارهایشان با طالبان که طی 3 ماه گذشته در پکن انجام شد پیشنهاد داده‌اند تا در بخش انرژی و زیرساختی افغانستان سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام دهند.

یکی از این رهبران گفت: مقامات چینی به طالبان گفتند که درصورت برقراری صلح در افغانستان، چین در بخش ساخت جاده در این کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در آینده نیز در پروژه‌های انرژی مثل تولید برق و همچنان انتقال نفت و گاز از کشورهای آسیای مرکزی از طریق افغانستان نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.

یکی دیگر از این رهبران قبایلی اظهار داشت: وعده چینی‌ها با ایجاد شبکه‌هایی از راه‌ها آغاز می‌شود و آنها گفته‌اند که به محض ایجاد چنین شبکه‌ای از بزرگراه‌ها، دادوستد محلی و تجارت رونق خواهد گرفت.

به گزارش سلام وطندار، یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان نیز تأیید کرده است که پس از شروع روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مقامات چینی به دیدارهایشان با نمایندگان طالبان ادامه داده‌اند.

برخی مقامات دیگر پاکستانی نیز گفته‌اند که طالبان نیز چین را نه تنها به دلیل داشتن توانایی‌های مالی، بلکه به عنوان انگیزه برای توسعه افغانستان به رسمیت می‌شناسد.