سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تشدید تنش میان ترکیه و یونان واکنش نشان داد.

او گفت: اوضاع در مدیترانه شرقی نگران کننده است و از سران کشور‌های منطقه می‌خواهیم برای حل مشکلات موجود به گفتگو و مذاکره روی آورند.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه نیز دیروز (یک‌شنبه) اعلام کرد که طی نشست شورای اروپا در پایان ماه جاری، پرونده ترکیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این پرونده با مشارکت وزیران خارجه در برلین آماده شده و در آن ابزار‌های واکنشی که ممکن است در قبال ترکیه از آن استفاده شود، بررسی شده است.

پیش از این نیز مقامات یونانی در دیدار با سران اتحادیه اروپا خواستار اعمال تحریم علیه آنکارا به دلیل نقض حدود دریایی در مدیترانه شرقی شدند و در مقابل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرده است که در برابر قلدری سایر کشور‌ها در این منطقه تسلیم نخواهد شد. آنکارا همچنین به یونان هشدار داده است که در صورت هرگونه اقدام نظامی پاسخ سختی را از خود نشان خواهد داد.

ناتو هر دو کشور را که عضو این سازمان هستند به گفتگو دعوت کرده و ترکیه از این دعوت حمایت کرده است، در حالی که یونان گفته است که مذاکرات تنها پس از آنکه ترکیه این منطقه را ترک کند، امکان‌پذیر خواهد بود.

تنش‌های ترکیه و یونان در ماه اوت پس از آنکه کشتی تحقیقاتی «Oruc Reis» ترکیه حفاری را در آب‌های مورد ادعای یونان در مدیترانه شرقی آغاز کرد، افزایش یافت. یونان این منطقه را منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند. در پی این ماجرا یونان نیرو‌های مسلح خود را به حالت آماده باش درآورده و متعهد شده است که از حقوق حاکمیت خود با تمام ابزار‌های لازم محافظت می‌کند. هر دو کشور یکدیگر را به امضای معاملات غیرقانونی حقوق دریایی با کشور‌های ثالث متهم می‌کنند.