آمار خشونت‌ها در آمریکا روز به روز در حال افزایش است و علی‌رغم نارضایتی مردم این کشور از تجارت آزادانه سلاح گرم، آمار استفاده از اسلحه در این کشور همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد.

 براساس آمار منتشر شده در واشنگتن ‌پست، طی یک سال گذشته و به صورت میانگین بیش از ۳۱۰ بار ماشه اسلحه ‌ها در آمریکا چکانده شده است. همچنین ۱۰۳ نفر در پی خشونت و شلیک مستقیم جان خود را از دست داده‌اند. آمار اشاره شده، ۶۳ نفری را که در پی خودکشی جان باخته‌اند را در بر می‌گیرد.

آمار چشمگیر استفاده از اسلحه در آمریکا در حالی است که خشونت‌های منجر به استفاده از سلاح گرم در سال گذشته کمتر بوده و ۱۱۳ مرتبه در روز گزارش شده است.

واشنگتن پست طی گزارش خود این را هم گفته که هرچند تا حد ممکن تلاش کرده تا آمار مرتبط به استفاده از اسلحه و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از آن را با دقت بالایی بدست آورد، نمی‌توان ادعا کرد که این آمار کاملا صحیح است.

ثبت آمار کشته‌شدگان در نقاط مختلف آمریکا سازوکار معینی ندارد و آمار مربوط به خودکشی نیز به ندرت در گزارش‌های خبری  منتشر می‌شود. با این وجود، واشنگتن‌پست سعی کرده تا ضمن مراجعه به داده‌های مرکز «کنترل و پیشگیری بیماری‌ها»، اطلاعات موثقی را در این‌باره ارائه دهد.