نویسنده: علی حسین باکر

زمانی که ویروس کرونا اروپا را درنوردید، روسیه با شیوع آن مواجه نبود و به همین دلیل از فرصت استفاده کرد و با اعلام آمادگی برای ارائه کمک به کشورهای اروپایی، جنگ روانی و تبلیغات گسترده خود را در این زمینه به راه انداخت.   

در بحبوحه بحران، روسیه آمادگی خود را برای کمک به ایتالیا بحران زده از ویروس کرونا، اعلام کرد به ویژه که همه کشورهای اروپایی سرگرم مسائل داخلی و امور شهروندان خود بودند. با پذیرش این کمک ها توسط ایتالیا، اقدامات گمراه کننده روسیه، از دامن زدن به سناریوی توطئه آمیز بودن ویروس کرونا توسط آمریکا گرفته تا برجسته کردن شکست اتحادیه اروپا و ناتو در کمک به ایتالیا، آغاز شد.

هدف روسیه از تمامی این اقدامات، تحریک اروپایی ها علیه یکدیگر و زیر سوال بردن آمریکا و ماهیت اتحادیه اروپا و همچنین پیمان آتلانتیک شمالی یعنی دشمنان سنتی مسکو است. در عین حالی که با این اقدام می تواند گروه های دست راستی و ناسیونالیست افراطی که به دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا هستند را تقویت کند. به عبارت دیگر این اقدامات روسیه به منظور محدود کردن اروپا و توانمندی های بالقوه آن و کاهش اعتماد به چنین تشکیلاتی صورت گرفت که در نهایت یک دستآورد مهمی برای روسیه به شمار می رود.

دومین گام روسیه، ارسال تجهیزات بهداشتی و ضدعفونی کننده در قالب هیئت های نظامی به ایتالیا و استقرار آنان در قلب این کشور عضو ناتو بود. هرچند به گفته برخی کارشناسان ایتالیایی به این نوع کمک ها نیاز نبود اما روسیه خواست با این اقدام، پیام پیروزی خود را در مقابل رقیبان اروپایی خود اعلام کند.

شرایط ناشی از بحران کرونا، متداول بودن پذیرش چنین کمک هایی در  شرایط بحرانی، نبود رهبری آمریکا و سرگرم بودن دیگر کشورهای اروپایی به مسائل داخلی خود، تمامی درها را به روی مسکو برای ایفای این نقش باز کرد.

در هر حال به نظر می رسد مهمترین عنصر این معادله، صعود جنبش های راست افراطی، پوپولیستی وناسیونالیستی در اروپا است که همه این جنبش ها اسب تروای مسکو و هدف اصلی این کشور در اروپا به شمار می روند.

موفقیت اقدامات رسانه ای و تبلیغاتی روسیه در ایتالیا و صربستان و دیگر کشورهای اروپایی در شرایط کرونا می تواند به تقویت هرچه بیشتر نفوذ این کشور در این قاره پیر بیانجامد و دیوار اتحادیه اروپا را با شکاف های سختی مواجه کند و این مساله در نبود کرونا با هیچ ابزار دیگری محقق نمی شد.

کشورهای اروپایی با در نظر گرفتن همین مساله باید بیش از پیش به همبستگی، اتحاد، اقدام مشترک و امنیت جمعی رو بیاورند.