به گزارش پارس نیوز، مجلس عوام انگلیس روز پنجشنبه ۱۴ مارس زمان خروج از اتحادیه اروپا را سه ماه به تعویق انداخت. همزمان طرح برگزاری مجدد همه‌پرسی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با مخالفت قاطع نمایندگان روبه‌رو شد.

با توجه به اینکه قرار بود مطابق برنامه، روند برکسیت تا ۱۵ روز دیگر، یعنی ۲۹ مارس، به پایان برسد چه احتمالاتی برای مرحله بعد می‌توان متصور بود؟

تعویق برکسیت
این گزینه محتمل‌ترین اتفاق پیش‌رو است. در واقع با رأی پارلمان، دولت محافظه‌کار ترزا می‌ باید طبق ماده ۵۰ از اتحادیه اروپا بخواهد تا روند خروج این کشور را به تعویق بیاندازد. این تعویق می تواند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد اما در هر صورت موافقت با چنین درخواستی به رای تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد.

حالا توپ در زمین اتحادیه اروپاست که باید برای پاسخ به درخواست ترزا می تصمیم بگیرد. در شرایطی که رای منفی یک عضو می‌تواند چنین توافقی را وتو کند، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در توییتی از ۲۷ کشور عضو خواسته است با بلندنظری به طرح تعویق فکر کنند و در صورتیکه انگلیس (در جلسه هفته آینده با سران اتحادیه) چنین تاخیری را در چارچوب راهبرد خود برای خروج از اتحادیه ضروری ببیند با آن موافقت کنند.

توافق ترزا می: آیا او برای بار سوم موفق خواهد شد؟
دولت ترزا می باید طرح تعویق خروج را به رای نمایندگان بگذارد. این در حالی است که دو طرح قبلی نخست وزیر در جلب رای نمایندگان ناموفق مانده است به نحوی که شکست طرح اول یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ دولت در انگلیس خوانده می‌شود.

اکنون ترزا می نه تنها باید نمایندگان حزب مخالف (کارگر) را به موافقت با طرح قانع کند، که نمایندگان هم‌حزبی‌اش را نیز می‌بایست به دادن رای مثبت مجاب سازد آن هم در شرایطی که شماری از آنان از مخالفان سرسخت او به حساب می‌آیند.

اگر نمایندگان با طرح تعویق کوتاه‌مدت و سه‌ماهه می مخالفت کنند، ناچار باید طرح تعویق بلندمدت را بپذیرند. اما اگر با طرح تعویق کوتاه مدت می موافقت کنند، بدین معنی است که تا ۳۰ ژوئن به نخست وزیر مهلت داده‌اند تا مادامی که اتحادیه اروپا طرح را تایید کند برای ادامه مسیر چاره‌ای بیاندیشد.

سناریوی بدون توافق
علی‌رغم رای مخالف مجلس به ترک بدون توافق اتحادیه اروپا، این گزینه همچنان تا زمان رسیدن به توافق یا لغو ماده ۵۰ یکی از احتمالات باقی خواهد ماند. هرچند احتمال آن با توجه به دیگر گزینه‌ها، دستکم در مقطع زمانی فعلی، کمتر است.