به گزارش پارس نیوز، 
در آستانه ورود «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی به «پکن»، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگو با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، تاکید کرد، با وجود پیچیدگی شرایط بین‌المللی، توسعه پیوندی نزدیک با ایران تغییر نخواهد کرد.

 با این‌که چین به میزان زیادی به نفت خاورمیانه اتکا دارد، تا کنون مداخله چندانی در منازعات این منطقه نداشته است اما در تلاش است نقش خود را در این زمینه و به‌خصوص با جهان عرب پررنگ‌تر کند.

روز چهارشنبه هیئتی از مجلس شورای اسلامی و دولت ایران به پکن سفر کرد. قرار است بن‌سلمان امروز پنجشنبه وارد چین شود. رئیس‌جمهور چین با تاکید بر استوار ماندن روابط ایران و چین، راه را بر هرگونه تلاش سعودی‌ها جهت تفرقه‌افکنی میان تهران و پکن بست. با این‌حال چین در این دیدارها همچنان باید بر روی خطی باریک گام بردارد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، آقای شی در ملاقات با علی لاریجانی در پکن گفت، دو کشور دوستانی قدیمی هستند و اعتماد متقابل تضمین‌شده‌ای به یک‌دیگر دارند.

همچنین افزود: «فارق از این‌که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی چگونه تغییر کند، عزم چین در توسعه همکاری راهبردی گسترده با ایران بدون‌تغییر می‌ماند».

وی در ادامه تاکید کرد چین و ایران باید اعتماد متقابل راهبردی را تعمیق بیشتری بخشند و به حمایت از یکدیگر در راستای منافع اساسی و نگرانی‌های عمده ادامه دهند. چین مدافع همکاری میان طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای قرار دادن خاورمیانه در مسیر ثبات و توسعه است.

شی جین پینگ گفت: «ما از نقش سازنده ایران در پاسداری از صلح و ثبات حمایت می‌کنیم و خواهان ارتباط نزدیک و هماهنگی بر سر مسائل منطقه‌ای هستیم».

در این سفر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «بیژن زنگنه» وزیر نفت نیز علی لاریجانی را مشایعت می‌کنند. ظریف ساعاتی قبل در حساب توییتری خود نوشت: «به همراهی علی لاریجانی رئیس [مجلس شورای اسلامی] برای گفت‌وگوهایی مهم با رئیس‌جمهور شی و رهبری چین درخصوص همکاری راهبردی گسترده بین ملت‌هایمان به پکن آمده‌ایم. دستورکار اصلی: نقش ایران در طرح یک کمربند یک جاده و ادامه همکاری سیاسی، امنیتی و اقتصادی».

پروژه جاده ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در بخش راه‌های ارتباطی است که با مشارکت ۶۰ کشور در سال ۲۰۱۳ از سوی پکن ارائه شده است.

چند روز پیش مجلس آمریکا طرحی را تصویب کرد که طی آن حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن قطع می‌شود. در انگلیس نیز فشارهای زیادی برای قطع صادرات سلاح به دولت سعودی شکل گرفته است.

از این رو بن‌سلمان با امید یافتن متحدان جدید راهی کشورهای شرق آسیا شده است. مقصد اول سفر او پاکستان بود. با ورود وی به «اسلام‌آباد»، خیابان‌ها پر از نیروهای امنیتی شده و به مردم اجازه تردد در مسیرهای اصلی داده نمی‌شد. با اینکه خیابان‌ها برای ورود بن سلمان تزئین شد اما مردم برای استقبال از وی حضور پیدا نکردند و معترضان به حضور او در پاکستان نیز توسط نیروهای امنیتی سرکوب شدند. بن‌سلمان در این سفر قراردادهایی به ارزش اجمالی ۲۰ میلیارد دلار با اسلام‌آباد امضا کرد.

ورود بن‌سلمان به هند به‌عنوان مقصد دوم سفر خود نیز با اعتراض گسترده مردم و حزب «کنگره» هند به ریاست «راهول گاندی» همراه بود. ولی‌عهد سعودی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری در هند و فرصت‌های اشتغالی که قرار است ایجاد کنند، توضیح داد: «احتمالا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هند از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر برود».

مقاصد بعدی سفر منطقه‌ای بن‌سلمان بعد از پاکستان، هند و چین، شامل اندونزی و مالزی خواهد بود.