به گزارش پارس نیوز، 

منابع خبری روز چهارشنبه از ژست ریاکارانه سرمایه‌گذاران غربی در محکوم کردن رژیم عربستان سعودی بابت قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی پرده برداشته‌اند. 

«ریچارد برانسون»، بنیان‌گذار «گروه ویرجین» یکی از مدیران شرکت‌های غربی بود که بعد از ترور خاشقچی اعلام کرد به سرمایه‌گذاری‌ها در عربستان سعودی پایان می‌دهد. او ۱۲ اکتبر (۲۰ مهرماه) گفت رایزنی‌ها را با عربستان سعودی بر سر قراردادی به ارزش ۱ میلیارد دلار متوقف کرده است. در بیانیه برانسون در آن روز آمده است: «دخالت حکومت در این قتل، در صورتی که درست از آب در بیاید، توانایی هر کدام از ما در غرب برای تجارت با  حکومت سعودی تغییر می‌دهد.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، اما اکنون فاش کرده برانسون چند روز بعد برای «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی پیام خصوصی ارسال کرده و به او برای رها شدن از فشارهای عمومی در ماجرای قتل خاشقچی توصیه‌هایی ارائه کرده است.

این سرمایه‌گذار از بن‌سلمان خواسته برای ترمیم وجهه حکومت سعودی برخی از فعالان زن که بازداشت شده‌اند را آزاد کنند. در پیام او آمده است: «اگر این زن‌ها و برخی از مردها را آزاد کنی، به دنیا نشان خواهی داد که حکومت [سعودی] در حال حرکت به سمت قرن بیست و یکم است. این کار، آنچه در ترکیه اتفاق افتاد را تغییر نخواهد داد، ولی اثر زیادی در هموار کردن مسیر تغییر نگرش مردم خواهد داشت.»

آقای برانسون جزو اولین مدیران شرکت‌ها و بانکداران غربی بود که بعد از جنجال‌ها بر سر قتل خاشقچی در صدد یافتن راهی جهت حفظ رابطه با حکومت سعودی برآمد. او از محمد بن سلمان خواست در رویه‌هایش تغییراتی ایجاد کند. وال‌استریت‌ژورنال نوشته راهبردی که مدیران سایر شرکت‌های غربی اتخاذ کردند بر محکوم کردن حکومت سعودی در عرصه علنی و ادامه تجارت با این کشور طبق روال معمول استوار بوده است. عده‌ای دیگر اعلام کردند از حضور در کنفرانس رسمی سرمایه‌گذاری عربستان امتناع می‌ورزند، اما به دنبال برگزاری جلسات غیرعلنی با سعودی‌ها بودند.