به گزارش پارس نیوز، 

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز سه‌شنبه گفت که کشورش می‌تواند بدون لغو قرارداد خرید سامانه اس 400 روسیه، سامانه‌های پاتریوت را از آمریکا خریداری کند.

چاووش اوغلو گفت: ما به آمریکا اعلام کردیم که بحث و گفت‌وگو درباره تصمیمان مبنی بر خرید سامانه اس 400 روسیه بی فایده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: حدود یک سال و نیم قبل به کنگره اعلام کردیم که ترکیه با شرط لغو قرارداد خرید سامانه اس 400 از روسیه در ازای خرید سامانه پاتریوت از آمریکا قابل قبول نیست زیرا ما به اس 400 نیازی مبرم داریم.

نهم دسامبر گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور موافقت خود با قرارداد احتمالی فروش سامانه پاتریوت به ترکیه به ارزش 3.5 میلیارد دلار را به کنگره اعلام کرده است.

چاووش اوغلو درباره خرید جنگنده‌های اف 35  گفت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به این موضوع پرداخته است و تاکید کرده که ترکیه شریکی مهم در تولید این جنگنده است و قطعاتی مهم از آن را تولید می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که طی روزهیا آینده برای ارزیابی خروج آمریکا از سوریه به مسکو سفر خواهد کرد.

وی افزود که روسیه بازیگری اساسی در منطقه است و مهم است که تحولات جدید را با این کشور ارزیابی کنیم.

چاووش اوغلو از آمادگی ترکیه برای همکاری با همه به جز نظام سوریه در مبارزه با گروه تروریستی داعش و سایر گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد٬ پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت خارجه بررسی‌های نهایی به عمل آمده و قرار است سامانه موشکی پاتریوت به قیمت تقریبی سه و نیم میلیارد دلار به ترکیه فروخته شود.

سیستم های راداری و کنترل و همچنین دیگر ادوات مرتبط با سامانه موشکی پاتریوت در این قرارداد جای گرفته‌اند و اطلاعات روشن این قرارداد دیروز به کنگره آمریکا فرستاده شده است.

 پنتاگون اعلام کرد، از آنجایی که ترکیه را یک عضو مهم ناتو تلقی می‌کند این سیستم را در اختیار این کشور می‌گذارد تا از هرگونه تهدید در امان بماند.