به گزارش پارس نیوز، 

پنج شنبه، پس از ماه‌ها شایعه راجع به کناره‌گیری وزیر دفاع آمریکا بالاخره این شایعات به حقیقت پیوست و جیمز متیس از سمت خود استعفا کرد.

متیس در اعتراض به سیاست‌های نظامی دونالد ترامپ استعفا کرد و هر کسی که پس از او بتواند بر این مسند تکیه بزند با مشکلات مشابهی روبرو خواهد بود: رئیس‌جمهوری تندرو، متحدان عصبانی، و خطرات روزافزون از جانب دشمنان قدیمی و تازه. با این همه، وزیر دفاع بعدی آمریکا تقریبا با نظرات متیس درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و کاهش چشمگیر سربازان این کشور در افغانستان موافق خواهد بود.

چه کسانی ممکن است رقیبان اصلی در پست وزارت دفاع آمریکا باشند؟

جک کین

این ژنرال بازنشسته در جنگ ویتنام حضور داشته و پیش از این معاون ارشد کارکنان ارتش آمریکا بوده است. در حال حاضر کین رئیس موسسه مطالعات جنگ و همکار فاکس نیوز است. ترامپ بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پست وزارت دفاع آمریکا را به او پیشنهاد داد؛ اما او به بهانه مرگ همسرش از پذیرفتن این پیشنهاد سرباز زد.

این ژنرال 75 ساله اخیرا پیشنهاد ترامپ را مبنی بر کاهش بودجه دفاعی به 700 میلیارد دلار مورد انتقاد قرار داد. همچنین تصمیم رئیس‌جمهور راجع به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را «اشتباه راهبردی بزرگ» خواند.

سناتور تام کاتن

او عضو جمهوریخواه کنگره از آرکانزاس و عضو کمیته اطلاعات و سرویس‌های نظامی سنا است. این قانونگذار 41 ساله در جنگ عراق و افغانستان حضور داشته است. کاتن پیش از این به عنوان مدیر سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در نظر گرفته شده بود؛ اما مایک پمپئو به این سمت برگزیده شد و او نامزد وزارت امور خارجه شد.

کاتن یکی از مریدان ترامپ در مجلس سنا است، به ویژه با این عقیده وی که ایران محور شرارت در منطقه خاورمیانه است موافق است. اما در مسایل مهم دیگر مانند اهمیت متحدان آمریکا، خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان نظر وی به جریان اصلی نزدیک‌تر است. در واقع، سناتور کاتن و سناتور گراهام، نامزد احتمالی دیگر، از امضاکنندگان نامه‌ای بودند که از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه انتقاد می‌کرد و خواستار بازنگری در آن بود.

با این حال، هنوز مشخص نیست او بخواهد از مسند با نفوذ خود در سنا دست بکشد و شغلی را که محبوبیت چندانی نخواهد داشت بپذیرد.

لیندسی گراهام

گراهام سناتور جمهوریخواه از کارولینای جنوبی است که شاید قوی‌ترین پشتیبان ترامپ در سنا باشد؛ هرچند ابتدا جزو منتقدان رئیس‌جمهور بود. این قاضی بازنشسته نیروی هوایی نیز منتقد پروپاقرص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است و این تصمیم را مشابه سیاست‌های آمریکا در عراق و افغانستان دوران اوباما می‌داند. او از طرفداران محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی، در ماجرای قتل خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی، بوده است. در مقام وزیر دفاع آمریکا، مسئولیت پیگیری رابطه این کشور با عربستان سعودی، یکی از بزرگ‌ترین خریداران سلاح‌های آمریکایی، بر عهده او خواهد بود.

اما سوال اینجاست که آیا او از مقامی که ممکن است به زودی به مقامی بهتر تبدیل شود دست خواهد کشید. گراهام در شرف دستیابی به عضویت در کمیته قضایی مجلس سنا است که نقش مهمی در تأیید نامزدان قضایی ترامپ دارد.

دیوید پترائوس

پترائوس ژنرال بازنشسته چهارستاره ارتش آمریکاست که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به ریاست سازمان سیا منصوب شد. او از کاندیدهای ترامپ برای پست وزارت امور خارجه بود. پترائوس گفته است «تحت شرایط خاص» به دولت ترامپ خواهد پیوست. در سمت معمار فعالیت ارتش آمریکا در عراق، بسیار بعید است که او دیدگاهی متفاوت از جیمز متیس، وزیر دفاع مستعفی آمریکا، درباره نقش ارتش این کشور در سراسر جهان داشته باشد. در صورت نامزد شدن احتمالی، او با کنکاش سخت سنا روبرو خواهد بود. زیرا این ژنرال بازنشسته که تقدیرنامه دو حزب را داراست، شهرتش به دنبال فاش شدن یک رسوایی اخلاقی خدشه‌دار شد. گفته می‌شود پترائوس اطلاعات طبقه‌بندی شده را با زنی که با او رابطه غیراخلاقی داشته و بر روی زندگینامه‌اش کار می‌کرده در میان گذاشته است و سپس راجع به این موضوع به اف بی آی دروغ گفته است. این رسوایی به بهای از دست دادن سمت پترائوس در سنا تمام شد.