به گزارش پارس نیوز، 

بولتون در اندیشکده «بنیاد هریتیج» در واشنگتن اظهار داشت: تا وقتی که کشتی ها و خدمه آنها آزاد نشوند فکر نمی کنم که در آینده قابل پیش بینی چنین دیداری رخ دهد.

ترامپ و پوتین ماه ژوئیه در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار کردند. قرار بود دو طرف در حاشیه نشست سران گروه 20 که نهم و دهم آذرماه در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار شد دوباره ملاقات کنند. اما رئیس جمهوری آمریکا دیدار با همتای روس خود را به دلیل تنش ها بر سر اوکراین لغو کرد.

روسیه چندی پیش دو کشتی اوکراینی و یک یدک کش را به دلیل ورود به آب های سرزمینی در دریای «آزوف» در دریای سیاه توقیف کرد.

بولتون در سخنرانی خود در بنیاد هریتیج اعلام کرد که تقابل با روسیه را به آفریقا می کشاند و در قاره سیاه با نفوذ سیاسی و اقتصادی روس ها و نیز چینی ها مقابله می کند. 

وی اظهار داشت که اولویت اول آمریکا گسترش روابط اقتصادی با آفریقا و ایجاد فرصت های تجاری برای کسب و کارهای آمریکایی و نیز حمایت از استقلال کشورهای آفریقایی و منافع امنیتی است. 

بولتون افزود: قدرت های بزرگ یعنی روسیه و چین که رقیب محسوب می شود، به سرعت درحال گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در آفریقا هستند. آنها عمدا و به صورت تهاجمی از سرمایه گذاری های خود برای کسب برتری در رقابت با آمریکا استفاده می کنند. 

سخنرانی بولتون در اندیشکده محافظه کار بنیاد هریتیج درحالی است که ترامپ و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین تلاش می کنند مناقشات تجاری را حل و فصل کنند.

بولتون اظهار داشت: چین از رشوه، قراردادهای مبهم و بهره برداری راهبردی از بدهکاری های کشورهای آفریقای استفاده می کند تا این کشورها را اسیر آرزوها و خواسته های خود کند. 

او درباره حضور روسیه در آفریقا نیز گفت: روسیه در سراسر این قاره با کمترین توجه به حاکمیت قانون یا مسئولیت پذیری و حاکمیت شفاف روابط اقتصادی و سیاسی خود را به پیش می برد.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مسکو از فروش سلاح و انرژی برای کسب رای در سازمان ملل استفاده می کند.