به گزارش پارس نیوز، 

دو طرف بعد از یک ماه عسل تقریبا 6 ماهه ، حالا بار دیگر سرگرم چنگ و دندان نشان دادن به هم شده اند، آمریکا اسامی چند مقام کره ای را در فهرست تحریم هایش قرار داده و کره شمالی هم از عزمش برای آزمایش های جدید موشکی خبر داده است. 

ترامپ و اون در سنگاپور چه وعده هایی به یکدیگر دادند و تاکنون به چه میزان به آن عمل کرده اند؟ ، این سوالی است که پاسخ آن در تشخیص برنده یا بازنده این بازی اهمیت دارد.

*وعده های طرفین 

کره شمالی: 

در جریان مذاکرات میان رهبران آمریکا و کره شمالی قرار شد کره ای ها، آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما را متوقف کنند؛ البته نباید فراموش کرد که آنها تا پیش از تصاعد شدید تنش ، به میزان کافی آزمایش های موشکی و هسته ای خود را انجام داده بودند.

تحویل بقایای اجساد سربازان آمریکایی جنگ در شبه جزیره کره نیز از دیگر وعده هایی بود که پیونگ یانگ به ترامپ داد و همچنین آزادی چند تبعه زندانی آمریکایی که گویا در همان آغاز کار به عنوان شیرینی آشتی انجام گرفت. 

کره شمالی همچنین برچیدن پایگاه های مرزی با کره جنوبی را متعهد شد که این امر هم طی ماه گذشته میلادی با سرعت ادامه یافت که نتیجه آن باز شدن معابر مرزی دو کره بود. 

تخریب سایت پیونگه ری هم از دیگر مواردی بود که دو طرف بر سر آن توافق کردند، اما بعدها آمریکایی ها عنوان کردند که آنچه تخریب شده، سایت مورد نظر نبوده و اهمیت چندانی هم نداشته است. 

بهبود رابطه با کره جنوبی و اجرای مشترک طرح های ریلی و جاده ای با کره جنوبی، تعیین خط مرزی در دریای سرخ با کره جنوبی و اعلام آمادگی کره شمالی برای پذیرش بازرسان آژانس نیز از دیگر موارد توافقی بوده است.

البته شمالی ها این وعده را هم داده بودند که شماری از سایت های موشکی و اتمی خود را تعطیل کنند، اما نکردند. 

آمریکا : 

آمریکایی ها اما در مقابل تعهدات زیادی به کره ای ها ندادند و آنچه از گزارش های رسمی از سوی دو طرف نشان داده شد، توافق بر سر توقف رزمایش های مشترک سالانه آمریکا با کره جنوبی و در نهایت کاهش یا لغو تحریم های سازمان ملل و آمریکا علیه کره شمالی بود. 

لغو یا کاهش تحریم ها، خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره نه فقط کره شمالی، اعلام پایان دوران متارکه جنگ سال 1953 میلادی، امضای رژیم دایمی صلح و راه اندازی رسمی مجتمع مرزی دو کره برای تبادلات تجاری از دیگر موارد توافق طرفین بود.

در این ارتباط ، کارشناسان و تحلیلگران منطقه ای معتقدند که در معامله اخیر میان کره شمالی و آمریکا، طرفین طی 6 ماه گذشته، عملا گامی در راستای اجرای قول و قرارها بر نداشته اند. 

اگرچه کره شمالی اقداماتی را در راستای تنش زدایی با آمریکا انجام داده است، اما این قول کارشناسان را نمی توان نادیده گرفت که اقدامات کره ای ها آنقدرها اهمیت نداشته است که بتوان آنها را بازنده داد و ستد اخیر با واشنگتن تلقی کرد. 

پیونگ یانگ در این زمینه تا کنون اقداماتی مانند توقف آزمایش های اتمی وموشکی، تحویل بقایای اجساد سربازان آمریکایی جنگ دو کره، نابودی پایگاه های مرزی مستقر در مرز با کره جنوبی و تخریب سایت هسته ای 'پیونگه ری' را انجام داده است.

تعیین خط مرزی در دریای سرخ با کره جنوبی، اجرای چندین طرح اقتصادی با همسایه جنوبی، تعطیل کردن شماری از سایت های موشکی و اتمی و اعلام امادگی برای پذیرش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیگر اقدامات کره شمالی در این زمینه است.

*برنده 

آیا اجرای بخش هایی از توافق طرفین از سوی کره شمالی را می توان به عنوان امتیازدهی تلقی کرد؟ یا اینکه این اقدامات را می توان در چارچوب استراتژی زمین در برابر زمان دانست؟ 

شاید برخی ها اعتقاد داشته باشند که کره ای ها رو دست خورده اند، اما چند نکته وجود دارد که نشان می دهد ، برنده این بازی نه ترامپ که کره ای ها بوده اند؛ چگونه؟

اول اینکه در این بازی دیپلماتیک ، پرونده کره شمالی از اولویت کار ترامپ و دار و دسته جنگ سالارش خارج شد ، بار روانی تنش های شدید سیاسی به شدت کاهش یافت و هزینه های وضعیت جنگی از سر کره ای ها برداشته شد.

نکته دوم اینکه با بازگشایی معابر مرزی با کره جنوبی و همزمان با چین ، شمالی ها کار تجارت خارجی خود را پس از سال ها تحریم و انسداد مرزها به سرعت از سر گرفته اند. بی شک توسعه روابط کره شمالی هم در شمال با چین و هم در جنوب با سئول برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

یکی از امتیازهایی که پیونگ یانگ در چارچوب معامله با ترامپ بدست آورده، علاوه بر اتصال راه اهن کره شمالی به کره جنوبی ، تقویت و بهبود مبادلات اقتصادی در مرزهای کره شمالی و چین، راه اندازی دفتر تقویت روابط دو کره و همچنین احتمال بازگشایی مجتمع صنعتی کایه سونگ در آینده نزدیک است که می تواند در توسعه اقتصادی این کشور موثر باشد.

آمریکایی ها در ارتباط با نشست رهبران دو کشور در سنگاپور فعلا یک یا دو رزمایش مشترک سالانه اش با کره جنوبی را منتفی کرده است.

برخی معتقدند ، بازی ماه ژوئن سنگاپور تا اینجای کار نه برنده داشته و نه بازنده، اما از شرایط حاکم بر روابط دو کشور اینطور به نظر می رسد که کره ای ها با توجه به شرایطی که در آن قرار داشتند، امتیازات بیشتری کسب کرده اند و گویا ترامپ تنها همان عکس های یادگاری را لازم داشته است.