به گزارش پارس نیوز، 

لیتوانی تازه ترین کشور غربی است که مقام های سعودی را از این بابت هدف قرار داده است.

«راسا جاکیلیتین» سخنگوی وزیر امور خارجه این کشور حوزه بالتیک گفت که نام این 17 نفر به نشانه همبستگی با شرکای بین المللی در فهرست سیاه جای گرفت.

این 17 نفر شامل افراد مظنون به قتل خاشقچی و مشاوران نزدیک «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان می شوند. 

این افراد از سوی اداره مهاجرت لیتوانی به موجب قانونی که متخلفان حقوق بشری را در فهرست سیاه قرار می دهد، هدف گرفته شده اند. 

خاشقچی دهم مهر ماه وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما هرگز از آنجا بیرون نیامد. تحقیقات مستقل ترکیه نشان داد که وی ظرف هفت دقیقه از زمان ورود به کنسولگری، به قتل رسید و جسدش مثله شد.

در این میان، پس از صدور حکم جلب از سوی دادستان کل ترکیه برای دو مقام ارشد سابق سعودی، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان استرداد مظنونان قتل خاشقچی را منتفی دانست. 

به گفته مقام های ترکیه، دفتر دادستانی این کشور به این نتیجه رسیده است که «سعود القحطانی» مشاور ارشد ولیعهد عربستان و «احمد العسیری» معاون سابق سرویس امنیتی و اطلاعات خارجی عربستان جزو طراحان قتل خاشقچی بوده اند. 

ماه گذشته نیز وزارت خزانه داری آمریکا 17 شهروند سعودی از جمله القحطانی را به دلیل نقش آفرینی در قتل خاشقچی تحریم کرد. نام العسیری در فهرست تحریم های آمریکا دیده نشد. 

در همین حال، دادستان کل عربستان اعلام کرد که دستور بازگشت خاشقچی به وطن از سوی العسیری صادر شده و القحطانی ممنوع الخروج شده است.

الجبیر از تائید یا تکذیب بازداشت این دو شهروند سعودی خودداری کرد و روشنگری در مورد این مساله را به دادستان کل عربستان ارجاع داد. 

در همین حال، آنکارا برای طرح پرونده مربوط به قتل خاشقچی در یک دادگاه بین المللی در صورت لزوم، اعلام آمادگی کرده است.

دادگاهی در ترکیه چندی پیش حکم بازداشت العسیری و القحطانی را به ظن دست داشتن در قتل خاشقچی صادر کرد. 

همچنین دادگاهی در استانبول درخصوص بازداشت 15 شهروند سعودی متهم به ترور خاشقچی حکم داد و آنکارا از ریاض خواست این افراد را به ترکیه تحویل دهد. 

خاشقچی که به خاطر انتقادهایش از سیاست های عربستان معروف بود، در سال 2017 ترک وطن کرد و به آمریکا رفت. 

وی در روزنامه واشنگتن پست فعال بود و اوضاع و شرایط عربستان و سیاست خارجی این کشور را تجزیه و تحلیل می کرد. 

اما موضع ریاض در سراسر مراحل تحقیقات در مورد قتل خاشقچی متغیر بود. عربستان در ابتدا هر گونه دخالت در این قتل را رد کرد.

ریاض سپس اذعان کرد که خاشقچی در جریان درگیری در کنسولگری به قتل رسیده و سپس گفته شد که قتل عمدی بوده است.

از سوی دیگر، دادستان دولتی عربستان اعلام کرد که خاشقچی به دلیل اوردوز کردن دارویی که ماموران به وی تزریق کردند، جان باخته است.

در این بین، ترکیه فشار بر رقیب منطقه ای خود و به ویژه بن سلمان را با ادامه افشای جزئیاتی از تحقیقات در مورد قتل خاشقچی، افزایش داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه قتل خاشقچی را برنامه ریزی شده عنوان کرد و جامعه جهانی نیز ضمن محکوم کردن قتل وی، خواستار تحقیقات شفاف در این زمینه شدند.