به گزارش پارس نیوز، 

دهها نفر از جلیقه پوشان زرد که عموما از طیف جوانان هستند، از دوشنبه گذشته (12 آذرماه) در اعتراض به بیکاری و وضعیت بد معیشتی و ضعف خدمات عمومی دست به تظاهرات زده و در یک مورد به کاروان حامل وزیران دارایی و کار و امور اجتماعی و استاندار بصره در مرکز این شهر حمله کردند.

«فواد حسین» وزیر دارایی و «باسم عبدالزمان» وزیر کار و امور اجتماعی عراق که برای اطلاع از وضعیت بصره و برطرف کردن مشکلات آن، از طرف دولت عازم این شهر شده بودند، کاروان آنها مورد حمله تعدادی از جوانان قرار گرفت که همانند اعتراضات جاری در پاریس، جلیقه های زرد پوشیده بودند.

جوانان معترض کنفرانس خبری فواد حسین به همراه استاندار بصره را در هتل «شیرایتون» در مرکز شهر بصره، به هم ریختند و در حالی که دو وزیر عراقی در حال ترک محل کنفرانس و هتل محل اقامت بودند، مورد تعرض جلیقه پوشان زرد قرار گرفتند.

جوانان جلیقه پوش به رغم مقاومت نیروهای محافظ شخصی وزیران عراقی و استاندار بصره، اما به خودروهای آنها نزدیک شده و با کفش و دمپایی بر روی خودروهای آنها کوبیدند.

این تعداد از جوانان که هنوز گرایش های حزبی و سازماندهی آنها مشخص نشده است، وزیران و کل طبقه سیاسی عراق را به فساد و سرقت اموال عمومی متهم کردند و علیه کاروان حامل وزیران عراقی و استاندار بصره، شعار ضد فاسد سر دادند.

در تصاویر ویدئویی که منتشر شده، در یکی از صحنه ها، «اسعد العیدانی» استاندار بصره به دلیل تعرض یکی از جلیقه پوشان به خودروش، شخصا از خودرو پیاده می شود و فرد معترض را تا مسافتی دنبال می کند و فرد معترض به محض پیاده شدن استاندار از خودرو، پا به فرار می گذارد.

العیدانی در بیانیه ای اعلام کرده است که علت پیاده شدنش از خودرو و برخورد با فرد معترض به دلیل فحش و ناسزاهای ناموسی بوده که فرد مزبور به او داده است.

همزمان برخی از رسانه ها که در محل اعتراضات جلیقه پوشان زرد در بصره حضور داشته اند، می گویند که نیروهای محافظ شخصی وزیران عراقی و استاندار بصره با جلیقه پوشان که قصد نزدیک شدن به خودروهای مسوولان عراقی داشته اند، برخورد خشن کرده اند.

برخی رسانه ها مدعی شده اند که نیروهای عراقی از شلیک گلوله جنگی برای متفرق کردن جلیقه پوشان معترض بهره برده اند اما تاکنون گزارشی از کشته یا زخمی شدن احتمالی جوانان معترض منتشر نشده است.

خبرگزاری «بغداد الیوم» عراق نوشته است که نیروهای امنیتی عراق، دستکم 10 تن از جوانان معترض به همراه 3 خبرنگار که در حل پوشش اتفاقات بودند دستگیر کردند.

این خبرگزاری افزوده است که نیروهای امنیتی عراق، دوربین خبرنگارش را مصادره کرده و از تصویر برداری از توسط خبرنگاران ممانعت به عمل آوردند.

برخی از جوانان جلیقه پوش در اظهاراتی که در شبکه های اجتماعی و با برخی از رسانه ها عنوان کرده اند گفته اند که هدف از اعتراضات آنها، مطالبه حقوق اولیه عمومی از جمله حل مشکل بیکاری، بهبود معیشت و خدمات عمومی است.

عضو کمیسیون برنامه ریزی راهبردی پارلمان و وزیر سابق آموزش و پرورش عراق نسبت به ظهور پدیده جلیقه های زرد در بصره متاثر از اعتراضات پاریس هشدار داده و از آن به عنوان «آتش زیر خاکستر» یاد کرده است.

«محمد القبال صیدلی» در صفحه شخصی خود در توئیتر گفته است: تبعات جلیقه های زرد (در بصره) آتش زیر خاکستر است و این حادثه صرفا به تعدادی جوان که از اعتراضات جلیقه های زرد پاریس الگوبرداری کرده اند، محدود نخواهد شد.

به گفته وی، پیام این اعتراضات این است که افکار عمومی عراق دیگر نمی تواند بیش از این صبر کند و دولت باید با ایجاد توافق و تفاهم بین جریان های سیاسی، بسته ای از راه حل ها را ارائه کند.

محمد اقبال تاکید کرده است که هنوز فرصت برای مهار بحران باقی است اما این شرایط به همین ترتیب باقی نخواهد ماند.

کارشناس راهبردی و مسائل امنیتی عراق نیز در اظهاراتی که در رسانه ها منتشر شده گفته است که اعتراضات مردم بصره به اوضاع بد معیشتی و ضعف خدمات که از تابستان امسال شروع شده، هر چند در برهه ای فروکش کرد اما هرگز پایان نیافته است.

اعتراضات و درگیری های گسترده در تابستان گذشته در بصره دست کم 18 کشته و 200 زخمی بجا گذاشت.

«نجم القصاب» با اشاره به پدیده الگوبرداری جوانان بصره از اعتراضات جلیقه های زرد پاریس در جریان سفر اخیر وزیران دارایی و کار عراق به این استان افزود که این اعتراضات نشان می دهند که تظاهرات اهالی بصره در تابستان امسال فقط اندکی فروکش کرده بود اما می تواند با قدرت دوباره از سرگرفته شود.

این کارشناس عراقی نیز با صحه گذاشتن بر سرآمدن صبر و حوصله مردم از لامبالاتی طبقه سیاسی حاکم نسبت به آنها، بر ضرورت تسریع در ارائه خدمات ضروری به مردم و تکمیل کابینه ناقص عبدالمهدی توسط پارلمان به منظور فعالیت طبیعی این دولت و شروع سازندگی و عمران در کشور تاکید کرده است. 

شبکه های اجتماعی عراقی همزمان با پدیده جدید اعتراضات جلیقه پوشان زرد در بصره، حمایت خود را از این نوع اعتراضات علیه طبقه سیاسی حاکم اعلام کرده اند و تحریک در شبکه های اجتماعی برای دامنه دار کردن این اعتراضات رو به گسترش نهاده است.

این اعتراضات جدید در بصره در حالی آغاز شده که جناح های سیاسی حاکم در عراق در حال حاضر درگیر بحران سیاسی دیگری بر سر تقسیم قدرت در کابینه ناتمام عادل عبدالمهدی هستند.

اختلافات جناح های سیاسی حاکم در عراق در روز گذشته (سه شنبه) بر سر تکمیل کابینه ناتمام «عادل عبدالمهدی» به در بسته خورد و پارلمان این کشور نتوانست در این خصوص تصمیم گیری کند.

پارلمان عراق فردا پنجشنبه را موعد نهایی برای تصمیم گیری درباره وزیران باقی مانده کابینه عبدالمهدی معرفی کرده است اما گزارش ها حاکیست که همچنان جناح های حاکم بر سر اسامی برخی از نامزدها برای کابینه دولت با هم اختلاف نظر دارند.

نگرانی از تبدیل شدن این اختلافات سیاسی جناح های حاکم به بهانه و آتشی برای دامنه دار کردن اعتراضات اجتماعی و درنتیجه گسترش هرج و مرج داخلی، کارشناسان و برخی از رهبران سیاسی را در این کشور نگران کرده است.

اعتراضات جلیقه پوشان زرد پاریس از 26 آبان ماه گذشته در اعتراض به افزایش مالیات و برداشت یارانه ها از سوخت و افزایش قیمت ها آغاز شد و جالب اینکه اغلب جلیقه پوشان زرد پاریس همانند بصره از طیف جوانان هستند.