به گزارش پارس نیوز، 

ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: به هر حال مردم (پناهجویان) مجاز به گذر غیرقانونی از مرزها و ورود به کشور ما نخواهند بود و ما در صورت لزوم تمام مرزهای جنوبی را خواهیم بست.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته نیز تهدید کرده بود در صورتی که کنگره مجوز تخصیص پنج میلیارد دلار بودجه لازم برای احداث دیوار مرزی در امتداد مرز ایالات متحده با مکزیک را صادر نکند، دولت فدرال را تعطیل خواهد کرد.

به گفته وی؛ این مبلغ صرفا به ایجاد موانع فیزیکی اختصاص می یابد و بودجه اضافی نیز برای تمهیدات دیگری در زمینه امنیت مرزی مورد نیاز است. 

ترامپ همچنین کنگره را تهدید کرد که در صورت تصویب نکردن بودجه لازم برای احداث دیوار مرزی، ممکن است به روش دیگری برای اجرای این برنامه و رسیدن به هدف خود متوسل شود و به صدور دستور استقرار نیروهای نظامی آمریکا در امتداد مرز این کشور با مکزیک و ایجاد موانع سیم خاردار، نرده و غیره برای جلوگیری از گذر پناهجویان اشاره کرد.

نمایندگان کنگره باید تا هفتم دسامبر (16 آذر ماه) برای تصویب لایحه بودجه دولت فدرال آمریکا اقدام کنند تا مبالغ لازم برای ادامه فعالیت برخی نهادهای دولتی از جمله وزارت امنیت داخلی که بر مسائل مرزی و مهاجرتی نظارت می کند، فراهم شود. 

با اینکه رئیس جمهوری آمریکا تهدیدهای قبلی خود را مبنی بر تعطیلی دولت آمریکا در واکنش به اختصاص نیافتن بودجه احداث دیوار مرزی عملی نکرده؛ اما از آنجا که قرار است جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را در ژانویه (دی ماه) از دست بدهند، سخنان ترامپ موجب نگرانی شده است که شاید این بار وی قصد خود را برای تعطیلی دولت عملی کند. 

با وجود آنکه جمهوریخواهان در سال آینده میلادی (2019) سنا را در اختیار خواهند داشت، اما همچنان به حمایت برخی دمکرات ها برای تصویب قانون بودجه نیازمند هستند. هر چند دمکرات ها موافق طرح احداث دیوار مرزی نیستند که از وعده های انتخاباتی ترامپ بوده است؛ اما از دیگر تمهیدات مربوط به امنیت مرزی حمایت کرده اند. 

ترامپ دستور استقرار حدود پنج هزار و 800 نظامی آمریکایی را در امتداد مرزهای جنوبی کشورش برای جلوگیری از ورود مهاجران به خاک ایالات متحده صادر کرده است. وی پیش تر تهدید کرده بود که 15 هزار نظامی به جنوب کشورش اعزام می کند که بیش از مجموع نیروهایی است که واشنگتن در افغانستان مستقر کرده است.

براساس یک بررسی، استقرار نیروهای ارتش آمریکایی در مرز جنوبی، ممکن است بین 42 تا 110 میلیون دلار برای این کشور هزینه دربرداشته باشد. 

ترامپ که چندی پیش ضمن درخواست از مکزیک برای اخراج مهاجران آمریکای مرکزی که تلاش می کنند خود را به ایالات متحده برسانند، تهدید کرده بود مرز جنوبی کشورش را با مکزیک برای همیشه بسته نگهدارد، از هفته ها قبل کاروان مهاجران آمریکای مرکزی را تهدیدی امنیتی برای کشورش دانسته است. کاروان مهاجران که چندی پیش از هندوراس حرکت کرده و خود را به مرز مکزیک رسانده اند، خواستار پناهجویی در آمریکا هستند.