به گزارش پارس نیوز، 

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) درباره خروج برخی شرکتهای آلمانی از پروژه خط لوله گاز «نورد استریم 2» روسیه هشدار داد.

وی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که تعدادی از قانونگذاران آلمان پیشنهاد کردند به منظور مجازات مسکو برای توقیف کشتی های اوکراینی و بازداشت ملوانان آن، در این پروژه تجدیدنظر کنند.

«آنگرت کرامپ کارن باوئر»، دبیرکل حزب دموکرات مسیحی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد یکی از راه های مجازات روسیه کاهش میزان گازهایی است که از طریق این خط لوله از روسیه به آلمان منتقل می شود. این در حالی است که هایکو ماس در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد پروژه خط لوله 11 میلیارد دلاری روسیه یک پروژه ی تجاری است که حتی اگر آلمان هم خود را از آن بیرون بکشد، روسیه به فعالیت در این پروژه ادامه می دهد.

وی در ادامه افزود: با خروج آلمان از نورد استریم 2، این پروژه همچنان ادامه خواهد یافت. خروج آلمان تنها به این معناست که دیگر کسی نخواهد بود تا از انتقال گاز از طریق اوکراین حمایت کند. به همین دلیل است که ما تأکید می کنیم از نظر سیاسی در این پروژه حضور داشته باشیم.

آمریکا که خود نیز به اروپا، اوکراین و تعدادی از کشورهای اروپای شرقی گاز صادر می کند، پیشتر اعلام کرد که پروژه نورد استریم می تواند به اوکراین آسیب بزند و آلمان را در دهه های آینده به روسیه وابسته کند. هدف پروژه نورد استریم 2، دو برابر کردن ظرفیت خط لوله نورد استریم 1 از سال آینده میلادی است. نورد استریم خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول 122 کیلومتر است که از شهر ویبورگ در روسیه آغاز شده و پس از عبور از دریای بالتیک در شهر گرایفسولاد آلمان پایان می یابد.

نیروی دریایی روسیه یکشنبه هفته گذشته سه ناو اوکراینی را که وارد آبهای شبه جزیره کریمه شده بودند متوقف و ملوانان آن را بازداشت کرد.