به گزارش پارس نیوز، 

امیر قطر که برای شرکت در چهارمین نشست کمیته عالی همکاری استراتژیک میان ترکیه و قطر وارد استانبول شده است، در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و تحریم قطر با رئیس جمهوری ترکیه مذاکره کرد.

رسانه ها جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نکردند.

فردا چهارمین نشست کمیته عالی همکاری استراتژیک میان ترکیه و قطر به ریاست رئیس جمهوری ترکیه و امیر قطر برگزار می شود.

در این نشست طرفین درباره توسعه همکاری در زمینه های مختلف و تحولات اخیر منطقه تبادل نظر خواهند کرد و پیش بینی می شود که چندین توافقنامه بین ترکیه و قطر به امضا برسد.

حدود سه ماه پیش ترکیه و قطر چندین موافقتنامه اقتصادی با هدف فراهم کردن زمینه تجارت و مبادلات پولی آزاد میان دو کشور، تامین ارزان گاز، نفت و فرآورده های نفتی و کاهش هزینه های تولید این فرآورده ها امضا کردند.

ترکیه در نیمه نخست سال جاری میلادی 611 میلیون دلار کالا به قطر صادر کرد و واردات ترکیه از قطر نیز در این مدت به 195 میلیون دلار رسید.

قطر که متحد اصلی آنکارا در میان کشورهای عربی محسوب می شود، عمیق ترین روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی را با ترکیه دارد به طوری که شرکت های پیمانکاری ترکیه اجرای 137 طرح به ارزش 14 میلیارد و 800 میلیون دلار را در قطر بر عهده گرفته اند.

حدود سه ماه پیش نیز در اوج بحران ارزی ترکیه امیر قطر پیشنهاد داد که حاضر است برای تقویت پول ملی و اقتصاد ترکیه، 15 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کند.

حدود 1.5 سال پیش زمانی که برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، با تحریم قطر روابط خود را با دوحه قطع کردند، آنکارا فورا حمایت خود را از این کشور اعلام کرد و از آن زمان روابط دو طرف عمیق تر شد به طوری که در نهایت منجر به فعال شدن نخستین پایگاه نظامی خارجی ترکیه در خاک قطر شد.

روابط ترکیه و قطر آن قدر عمیق شده که حسادت آل سعود و مقامات امارات متحده عربی را برانگیخته است به طوری که به نسبت عمیق تر شدن روابط آنکارا ـ دوحه، بر تیرگی روابط ترکیه با عربستان و امارات متحده عربی افزوده شده است.