به گزارش پارس نیوز، 

با وجود تصمیم کشور‌های همسایه سوئد برای متوقف کردن صادرات سلاح به عربستان سعودی، استکهلم همچنان به صادرات سلاح به این پادشاهی ادامه می‌دهد. 

به نوشته اسپوتنیک، در چند هفته گذشته نروژ، آلمان، دانمارک و فنلاند اعلام کردند صادرات سلاح به عربستان سعودی را متوقف می‌کنند و از همتایان اروپایی خود خواستند همین رویه را در پیش گیرند. هرچند این کشور‌ها حمله نظامی عربستان سعودی را به یمن و بحران انسانی در این کشور را یکی از علت‌های اتخاذ این تصمیم اعلام کرده اند، دانمارک همچنین به قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، اشاره کرده است.

هرچند همه همسایگان اسکاندیناویایی سوئد، به انضمام آلمان، صادرات سلاح را به عربستان سعودی متوقف کرده اند، استکهلم همچنان تصمیم دارد همکاری نظامی خود را با این ابرقدرت منطقه‌ای ادامه دهد و گفته است این همکاری در مقیاسی محدود است.

با وجود افزایش انتقاد‌ها از سوی حزب سبز و حزب چپ، سوئد تصمیم دارد تجهیزات نظامی را که عربستان سعودی قبلاً خریداری کرده است، به این کشور تحویل دهد.

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد، که به داشتن رویکردی انتقادی علیه ریاض معروف است و آن را یک دیکتاتوری قرون وسطایی می‌داند، تلاش کرد اهمیت صادرات سلاح سوئد را به عربستان سعودی کم اهمیت جلوه دهد. البته وی درباره رعایت نشدن حقوق بشر در این کشور خاورمیانه (غرب آسیا) ابراز نگرانی کرد.

در آوریل، سوئد خط مشی فروش سلاح را اعلام کرد تا فروش سلاح به کشور‌هایی که در آن دموکراسی و حقوق بشر رعایت نمی‌شود، دشوارتر شود.

البته احزاب پارلمانی سوئد استدلال می‌کنند این اقدامات کافی نیستند و همکاری نظامی این کشور با عربستان سعودی باید متوقف شود.

از ۲۰۱۵، حزب سبز سوئد برای توقف کامل قرارداد‌های نظامی با عربستان سعودی تلاش کرده است. البته این حزب بخشی از دولت ائتلافی موقت در سوئد است و از این رو قصد ندارد در این زمینه فشار بیشتری به دولت بیاورد، مگر این که احزاب بیشتری (از مخالفان دولت) بر این امر پافشاری و از آن حمایت کنند.