به گزارش پارس نیوز، 

تعدادی از منابع آگاه اعلام کردند «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا تاکنون دو بار در گفتگو با «حیدر عبادی»، نخست وزیر عراق از او خواسته است در ازای هزینه های نظامی آمریکا در این کشور به دلیل جنگ، بغداد نفت خود را در اختیار واشنگتن قرار دهد.

دونالد ترامپ در ماه مارس سال گذشته میلادی در کاخ سفید با تیم امنیت ملی اش درباره این مسئله به گفتگو نشست. وی سپس در گفتگو با نخست وزیر عراق به مسئله دریافت نفت از این کشور در ازای هزینه هایی که آمریکا در جنگ کرده است، اشاره کرد.

یک منبع آگاه که در این نشست کاخ سفید حضور داشت در گفتگو با آکسیوس اعلام کرد: این نشست در کل به صورت بسیار عادی پیش رفت و در پایان ناگهان ترامپ پوزخندی زد و گفت: خُب، راجع به نفت چه کار می خواهیم انجام دهیم؟

حیدر عبادی پاسخ داد: منظور شما چیست؟ و ترامپ هم گفته بود: خب ما کارهای زیادی انجام دادیم. ما چندین هزار دلار در آنجا خرج کردیم و مردم زیادی درباره نفت صحبت کرده اند.

حیدر عبادی نیز در ادامه گفت: خب آقای رئیس جمهور می دانید ما همکاری نزدیکی با بسیاری از شرکت های انرژی آمریکایی داریم و آنها منافعی در کشور ما دارند.

وی سپس پوزخندی زد و رئیس جمهور آمریکا دستهایش را روی میز کوبید. یک منبع دیگر هم که در این نشست حضور داشت این مسئله را تأیید کرد.

دونالد ترامپ در تابستان سال 2017 هم در یک تماس تلفنی با حیدر عبادی این مسئله را مطرح کرد. این مکالمه بسیار مبهم بود و به هیچ نتیجه ای نرسید. پس از پایان این مکالمه «هربرت ریموند مک مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا از ترامپ انتقاد کرد و گفت: ما نمی توانیم این کار را کنیم و شما نباید درباره آن صحبت می کردی. زیرا حتی صحبت کردن درباره آن هم بد است. این حرفها برای شهرت آمریکا بد است و باعث می شود ما همانند مجرمان و سارقان به نظر بیاییم.

به نوشته آکسیوس، دونالد ترامپ در طول رقابتهای انتخاباتی بارها گفته بود که آمریکا چندین هزار میلیارد دلار در عراق خرج کرده است و هزاران آمریکایی جان خود را از دست داده اند، اما کشورش در مقابل آن هیچ چیز دریافت نکرد. ترامپ همچنین بارها گفته است که آمریکا باید میدان های نفتی عراق را در ازای بازپرداخت هزینه های جنگ تصاحب می کرد.

مقامات امنیتی آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه این اظهارات دونالد ترامپ را محکوم کردند و آن را مغایر با قوانین بین المللی  دانستند که می تواند به نفع دشمنان آمریکا تمام شود.

به نوشته آکسیوس، تمایل دونالد ترامپ برای تصاحب نفت عراق غیرقانونی و غیرقابل اجراست. اما تا حدودی رویکرد او در قبال خاورمیانه را نشان می دهد. رئیس جمهور آمریکا به دلیل صرف کردن مبالغی زیاد در جنگ های خاورمیانه، به دنبال دریافت منابع طبیعی کشورهای این منطقه است. این درحالی است که تیم امنیت ملی دونالد ترامپ با این نظر وی مخالفت کرده است.