به گزارش پارس نیوز، 

رئیس‌جمهور تایوان پس از شکست سنگین در انتخابات میان‌دوره‌ای شهرداری‌های این جزیره از ریاست حزب حاکم کناره‌گیری کرد.

نتایج انتخابات شهرداری‌های تایوان نشان می‌دهد حزب حاکم «دموکراتیک ترقیخواه»، در 7 شهر از 13 شهر شکست سنگینی متحمل شده است. در پی این شکست سنگین  «تسای اینگ ون» روز شنبه از ریاست حزب حاکم استعفا دهد.

در این انتخابات  حزب «کومینگ‌تانگ»، رقیب حزب حاکم پیروز شده است که روابط بسیار خوبی با دولت چین دارد.

دولت چین، تایوان را بخشی از «چین واحد» می‌داند و علی‌‎رغم اینکه قصد دارد از طریق دیپلماتیک حاکمیت خود را بر این جزیره حفظ کند و مانع تحرکات جدایی‌طلبانه مقامات تایوان شود، هیچ‌گاه استفاده از زور و گزینه نظامی برای کنترل تایوان را نیز رد نکرده است. تنش‌های تایوان و چین از زمانی که «تسای اینگ-ون»  در سال ۲۰۱۶ به سمت ریاست جمهوری تایوان رسید، افزایش یافت.

از سوی دیگر، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قانون سفر به تایوان را در تاریخ ۱۶ مارس سال جاری امضاء کرد، به گونه‌ای تایوان را به سمت استقلال از چین سوق داد.

خانم «تسای اینگ ون» در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد به عنوان رئیس حزب، «مسئولیت کامل» این شکست را بر عهده می‌گیرد. حزب حاکم تایوان با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو است و همچنین اقدامات مقامات این حزب طی سالهای گذشته نگرانی‌ها نسبت به افزایش تنش بین این جزیره خودمختار با چین را افزایش داده است.

رئیس جمهور تایوان همچنین گفت: «من از ریاست حزب استعفا می‌دهم. تلاش‌های ما کافی نبود و پشتیبانی همه حامیان خود را از دست دادیم که در کنار ما مبارزه می‌کردند. من می‌خواهم عذرخواهی عمیق و صادقانه خود را اعلام کنم».