به گزارش پارس نیوز، 

«کلسی داونپرت» روز پنج شنبه در پاسخ به سوالی درباره اقدام کنگره آمریکا با توجه به بیانیه روز چهارشنبه رئیس جمهوری این کشور در نادیده گرفتن نقش محمد بن سلمان در قتل این رزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: کنگره به درستی برای رسیدگی به موضوع کشتن خاشقچی فعال شده است و می خواهد در رابطه با سعودی تجدید نظر کند. این یک رویکرد و تحولی مهم است.

این فعال انجمن کنترل سلاح واشنگتن ادامه داد: تاسف بار است که ترامپ به ارزیابی و گزارش های دستگاه های امنیتی آمریکا توجه نمی کند و مسئولیت ولیعهد سعودی را در قتل خاشقچی انکار می کند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی در دهم مهرماه امسال برای انجام امور شخصی خود وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد اما مقامات سعودی بر اثر فشار افکار عمومی جهانی پس از حدود 18 روز اعتراف کردند که وی در همان دقایق اولیه در این مکان دیپلماتیک کشته شده است.

با مشخص شدن تعدادی از عوامل قتل که با سران سعودی در ارتباط بوده اند، واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) اعلام کرد که شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور این جنایت را داده است اما ترامپ و اطرافیان او به خاطر منافع مالی که گفته می شود قراردادهای مخفی شخصی هم در میان است، این مساله هم حقوق بشری را نادیده گرفته و بر ادامه همکاری های تنگاتنگ با سعودی ها تاکید دارند.

رئیس جمهوری آمریکا علاوه بر بیانیه روز چهارشنبه که در حمایت از رفقای سعودی خود به اتهام زنی علیه ایران روی آورد، روز پنج شنبه هم در یادداشت توئیتری خود از نقش سعودی در کاهش قیمت نفت تشکر و تاکید کرد که این روند باید ادامه یابد.

**کنگره راه بازگشت به برجام را باز نگه دارد

عضو شورای روباط خارجی آمریکا درباره رویکرد اکثریت دمکرات مجلس نمایندگان به ایران، اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که دمکرات ها می توانند انجام دهد این است که راه را برای بازگشت آتی آمریکا به توافق هسته ای باز نگه دارند. 

داونپرت افزود: این خیلی اهمیت دارد که کنگره دست به اقدامی نزند که بازگشت ایالات متحده را به برجام دشوار کند. رهبران کنگره که از برجام پشتیبانی می کنند باید پایبندی ایران به این توافقنامه، اهمیت آن برای نظام برچیدن جنگ افزارهای هسته ای و بازگشت به برجام را مورد تاکید قرار دهند. اجرای کامل این توافق به نفع ایالات متحده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا دمکرات ها نقض برجام توسط دولت ترامپ را در کنگره مطرح خواهند کرد و دست به احضار مقام های دولت ترامپ در این باره خواهند زد، گفت: در چند ماه آینده با آغاز کار دمکرات ها در کنگره، دستور کار جلسات پرسش از مقام های دولتی مشخص خواهد شد. 

این کارشناس سیاسی ادامه داد: به نظرم این مهم و مفید خواهد بود که کنگره و کمیته های آن توافق هسته ای با ایران را در دستور کار قرار داده و کارشناسان را برای توضیح اهمیت این توافق برای برچیدن جنگ افزار هسته ای، فرا بخوانند. 

داونپرت با بیان اینکه مهم خواهد بود کنگره درباره راهبرد دولت ترامپ درباره ایران و توافق هسته ای از مقام های دولت او بازخواست کند، اضافه کرد: این روشن است که سیاست تحریم های دولت ترامپ که بر فشار حداکثری استوار شده است، جواب نخواهد داد. این رویکرد راه به 'توافق بهتر' مورد نظر دولت ترامپ نخواهد برد. 

مدیر سیاستگذاری منع گسترش ‌جنگ افزار هسته ای در انجمن کنترل جنگ افزار ‌واشنگتن تصریح کرد: این رویکرد فقط به انزوای ایالات متحده و زیر سوال رفتن اعتبار آن انجامیده است. بنابراین این موضوعی با اهمیت است که مجلس نمایندگان به آن رسیدگی کند.

** ترامپ در جهان اعتبار ندارد

داونپرت در پاسخ به اینکه چرا از نظر وی سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است، گفت: تحریم ها وسیله هستند و نه راهبرد. به علاوه، تحریم ها زمانی تاثیر بهتری دارند که با حمایت بین المللی همراه شوند. 

وی افزود: تحریم های کاخ سفید بصورت یکجانبه، بدون پشتیبانی بین المللی و در زمانی وضع شده است که ترامپ اعتبار جهانی ندارد. دولت وی اعتباری برای مذاکره به منظور توافق و برداشتن تحریم ها ندارد به این دلیل ساده که ترامپ زیر یک توافق معتبر بین المللی زده است. 

عضو دوره ای شورای روابط خارجی‎ ‎آمریکا تاکید کرد: ترامپ کاری کرده که ایران انگیزه ای برای گفت وگو ندارد. حتی اگر فرض کنیم دولت ترامپ یک راه واقع بینانه برای توافق با ایران ارائه دهد، تهران چنین انگیزه ای ندارد در حالی که او شرط های غیر واقع بینانه ای برای ایران مطرح کرده است.

ایرنا از این تحلیلگر آمریکایی پرسید که با ناکام ماندن فشار تحریم ها، آیا ترامپ طراحان اصلی آن یعنی بولتون و پمپئو را تغییر نخواهد داد؟

داونپرت با اشاره به نقش سعودی و رژیم صهیونیستی برای ادامه تحریم های ایران گفت بعید است که ترامپ بتواند در آینده خود را از دایره فشار و تحریم ایران جدا کند. مراکز متعددی برای ادامه فشار به ایران فعال هستند. حتی اگر پمپئو و بولتون هم کنار بروند، این روند ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر ابهام در سیاست ترامپ است. حرف های مختلف و متناقضی درباره مذاکره با ایران می گویند. ترامپ توافق با ایران را زیر پا گذاشته و بعد می گوید می خواهم با روحانی دیدار کنم. من در صداقت او شک دارم.

رئیس جمهوری آمریکا که با حمایت های لابی سعودی و صهیونیستی به قدرت رسید، در هجدهم اردیبهشت ماه امسال در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی 11 بار پایبندی ایران به تعهدات خود را تایید کرده بود، از توافق بین المللی هسته ای ایران خارج شد و به صورت یکجانبه تحریم هایی را که به موجب این توافق اسقاط شده بود را باز گرداند.

این اقدام آمریکا با واکنش گسترده ای در سطح بین المللی مواجه شد و نه تنها 14 عضو شورای امنیت، آلمان و اتحادیه اروپا بر لزوم حفظ برجام تاکید کردند بلکه کشورهای اروپایی در تلاشند تا با برقراری سازوکار مالی ویژه، ایران از مزایای اقتصادی این توافق بهره مند شود.