به گزارش پارس نیوز، 

بر اساس ارزیابی اخیر بازرسان پنتاگون ، دولت‌های واشنگتن و کابل تاکنون نتوانسته اند در متقاعد کردن طالبان برای رضایت به توافق صلح در افغانستان دست پیدا کنند و در حقیقت باید گفت، تلاش‌های سیاسی و امنیتی برای پایان دادن به جنگ افغانستان با بن بست مواجه شده‌ است.

ژنرال گلن فین بازرس عمومی پنتاگون در مقدمه بررسی جامع شرایط نظامی، سیاسی و بشردوستانه در افغانستان در مدت زمان ماه جولای تا سپتامبر سال جاری خاطر نشان کرد، با توجه به انجام تمام تلاش‌های صورت گرفته در سه ماه گذشته باید گفت، همچنان تحقق صلح در جنگ افغانستان بسیار بعید به نظر می‌رسد.

بر اساس این گزارش به‌رغم تجدید نظر استراتژی دولت ترامپ در جنگ افغانستان و فراهم کردن فرصت برای ایجاد مذاکره میان دولت افغانستان و نیروهای طالبان برای تحقق صلح در این کشور باید گفت که حمایت‌های دولت دونالد ترامپ آنچنان مستحکم و متداوم نبوده است.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر به کابل در جولای سال جاری گفت، راهبرد آمریکا در حال پیگیری در افغانستان است.

باگذشت سه ماه از سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل و ادامه تلاش های ارتش آمریکا برای تقویت نیروهای ارتش افغانستان و آموزش نیروهای امنیتی و پلیس این کشور باید گفت که طالبان همچنان به مقاومت خویش ادامه می‌دهد.

«جوزف دانفورد» رئیس ستاد ارتش آمریکا نیز چند روز پیش گفته بود: طالبان در افغانستان در حال شکست نیست و هیچ راه حل نظامی برای پایان دادن به جنگ این کشور وجود ندارد. فرماندار ارشد آمریکا در نشست امنیتی هالیفاکس کانادا گفت، ما باید اعتراف کنیم که طالبان هم اکنون در موضع شکست قرار نگرفته است. جوزف دانفورد افزود، آمریکا و ناتو تلاش می‌کنند تا از اهرم‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی برای متقاعد کردن طالبان برای پیوستن به روند صلح و پایان دادن به جنگ افغانستان استفاده کنند.

بر اساس گزارش ارزیابی ژنرال گلن فین، راهبردی دولت ترامپ در افغانستان با محوریت متقاعد کردن طالبان برای ادامه مذاکرات صلح است اگرچه تا کنون نتیجه قابل قبولی نداشته است. تلاش‌های دولت ترامپ در ماه سپتامبر با انتصاب زلمی خلیل زاد سفیر سابق واشنگتن در کابل به‌عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در افغانستان پیگیری شد. به گفته رویترز، خلیل زاد در ماه اخیر به مدت سه روز با نمایندگان طالبان در کشور قطر دیدار و گفت گو داشته است.

زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان در مصاحبه با اصحاب رسانه در روز یکشنبه (27 آبان) گفت، با آغاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 20 آوریل (31 فروردین 1398) ما امیدوار هستیم تا به یک توافق صلح با طالبان دست پیدا کنیم.

خلیل زاد به خبرنگاران گفت، من براین باورم که نتیجه نهایی این مذاکرات صلح و موفقیت برای افغانستان است و این صلح هیچ تهدیدی برای خود این کشور و جامعه جهانی نخواهد داشت.

بر اساس گزارش بازرسان پنتاگون به‌رغم تلاش‌های دولت امریکا برای تحقق صلح در کشور افغانستان باید گفت که شمار قربانیان حملات گروه‌های تروریستی به مردم و نیروهای امنیتی افغانستان در سه ماه گذشته با افزایش همراه بوده است و هیچ نشانی از تحقق صلح در این مذاکرات مشاهده نمی‌شود.

ارتش آمریکا بارها طی بیانیه‌های متعدد از ارائه آمار قربانیان و کشته شدگان حملات گروه‌های تروریستی خودداری می‌کند و ادعاهای خود را به گزارش دولت افغانستان مبنی بر ممنوعیت انتشار آمار قربانیان ارتباط می‌دهد، درحالی‌که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خود طی سخنانی عنوان کرد که در چهار سال گذشته در پی درگیری با گروه‌های تروریستی شمار 28 هزار نیروی امنیتی افغان و 58 نیروی آمریکایی کشته شده ‌اند.

در حال حاضر تعداد 14 هزار نیروی امریکا در کشور افغانستان مستقر هستند.