به گزارش پارس نیوز، 

مصر امروز یکشنبه اعلام کرد که طی دو هفته آینده مذاکرات جدیدی با اتیوپی درباره پروژه سد النهضه انجام خواهد داد.

پیش از این نشست‌هایی بین مصر و اتیوپی و سودان درباره پروژه سد النضهه که هزینه احداث آن به 4 میلیارد دلار می‌رسد برگزار کرده‌اند، اما این نشست‌ها با وجود برخی پیشرفت‌ها تاکنون به توافق بین طرفین منجر نشده است.

مصر معتقد است که احداث این سد حجم آبی را که از ارتفاعات حبشه در سودان وارد این کشور می‌شود کم می‌کند اما اتیوپی که می‌خواهد بزرگترین صادر کننده برق در آفریقا باشد معتقد است که این پروژه چنین تاثیری بر آب‌های مصر نمی‌گذارد.

روزنامه دولتی الأخبار مصر به نقل از مصطفی مدبولی نخست‌وزیر مصر و"آبی احمد" همتای اتیوپیایی او به توافقی درباره تسریع در انجام مذاکرات دست یافته‌اند.

بر اساس این گزارش طرفین توافق کردند که مذاکرات دوجانبه را طی دو هفته آینده درباره توافق بر سر مسائل حل نشده آغاز کنند.

در ماه آگوست گذشته نخست‌وزیر اتیوپی اعتراف کرد که کامل شدن احداث سد النهضه چندین سال به تاخیر خواهد افتاد و این در حالی است که انتظار می‌رفت که مراحل ساخت این سد تا پایان سال 2020 میلادی به پایان برسد.

کشور اتیوپی در آوریل 2011، ساخت سد عظیم «النهضه» یا «رنسانس» را آغاز کرد که قرار بود تا سال 2015 به پایان برسد؛ اما تاکنون به پایان نرسیده و گفته می‌شود که حدود 63 درصد آن، تکمیل شده است. این سد بزرگ‌ترین طرح تولید برق از آب‌ رودخانه نیل در قاره آفریقاست و عظمت آن، مبنای اصلی نام‌گذاری این پروژه به نام نهضت و یا رنسانس بود؛ چرا که با ساخت این سد، تحول مهمی نه تنها در کشور اتیوپی بلکه در کل کشورهای منطقه رخ خواهد افتاد که حتی می‌تواند روابط سیاسی - اقتصادی فیمابین آنها را به شیوه‌ای اساسی رقم بزند. اتیوپی بر آن است تا با ساخت این سد به بزرگ‌ترین تولید کننده برق در قاره آفریقا تبدیل شود. این سد، 170 متر ارتفاع (550 فوت) و 8/1 کیلومتر (1/1 مایل) عرض خواهد داشت. ظرفیت آب پشت این سد، بیش از تمام حجم رود نیل آبی (Blue Nile)، شاخه فرعی رود نیل که سد روی آن قرار دارد، خواهد بود.