به گزارش پارس نیوز، 

عبدالباری عطوان در مطلبی ضمن توصیف قتل خاشقجی به جنایت قرن با اشاره به اینکه سازمان سیا به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، می نویسد: این دونالد ترامپ و دامادش که خواهان حفظ بن سلمان در اریکه قدرت عربستان هستند را در تنگنا قرار می دهد

وی می نویسد: هرکه عربستان و بیشتر کشورهای عربی دیگر منطقه را می شناسد به خوبی می داند که اجرای جنایت قتل خاشقجی و اعزام تیم ۱۵ نفره که در میان آنها پزشک قانونی و کارشناس سموم قرار دارند و کاملا مجهز به همه ادوات از مواد بیهوش کننده تا اسید واره برقی هستند نمی تواند بدون برنامه ریزی قبلی باشد و فرد عالی رتبه ای در حد و وزن محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم کنونی عربستان دستور قتل را صادر کرده است.

 عطوان نوشت: در کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند این اقدام فقط با موافقت نخست وزیر یا مقام عالی رخ می دهد چه برسد در کشوری مانند عربستان که یک فرد حاکم است و قصد انتقام از مخالفانش در داخل و خارج کشور دارد و خود را فراتر از قانون و مجازات می بیند.

وی آورده است: تلاش های ترامپ برای تبرئه بن سلمان از جنایت قرن راه به جایی نمی برد به ویژه که سیا موضعی مستقل از کاخ سفید اتخاذ کرده و فراخوانی رئیس سیا در صحن مجلس نمایندگان که دموکراتها بر آن سیطره دارند قریب الوقوع است.

این تحلیلگر معروف عرب نوشت: دوستان بن سلمان از اطرافش پراکنده می شوند خواه به شکل مستقیم خواه غیرمستقیم. شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در دیدر اخیرش از ریاض در سه روز قبل مطابق معمول با بن سلمان دیدار نکرد و دیدار وی فقط با ملک سلمان جالب توجه است زیرا روابط ویژه بن سلمان و بن زاید شهره عام و خاص است.

عطوان بیان کرد: عبدالله دوم پادشاه اردن هم عوض الله را از سمت فرستاده ویژه به عربستان عزل کرد و عوض الله از مهمترین مشاوران بن سلمان در امور اقتصادی و سیاسی و از بهترین دوستان بن سلمان است. و این تصمیم شاه اردن پس از بازگشت وی از واشنگتن و دیدارش با مسئولان آمریکایی در بالاترین رده از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رخ داده است.

وی می نویسد: اذعان سعودی ها به تکه تکه کردن جسد خاشقجی و انداختن مسئولیت قتل بر گردن فردی مانند احمد العسیری معاون رئیس اطلاعات سعودی یا کنسول عربستان در استانبول یا حتی رئیس تیم ترور؛ تاییدی بر همه روایات ترکیه است و همه آنچه عربستان گفته ضد و نقیض و بدون حرفه ای گری و به نوعی فرار از مسئولیت است.

عطوان در ادامه نوشت: جنایت قرن تا هفته ها و ماههای آتی باز خواهد ماند و تنگنای محمد بن سلمان شروع شده است. ما با عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی که سعی دارد که موضوع را جنایی بداند و خواستار عدم سیاسی آن شود، مخالفیم زیرا اگر این جنایت سیاسی نیست پس چیست؟ آیا مرحوم خاشقجی سبزی فروش یا ماهی فروش در بازار ریاض بوده که در جریان درگیری مسلحانه کشته شده باشد یا بر اثر اختلاف با قصابی کشته شده باشد؟

وی در پایان نوشت: روابط عربستان و آمریکا با خروج بن سلمان از قدرت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. احدی در خاندان حاکم بر عربستان خواهان قطع روابط با آمریکا نیست.