به گزارش پارس نیوز، 

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا حین حضور در نشست اقتصادی آسیاپاسیفیک (اَپِک)؛ چین را آماج حملات لفظی خود قرار داد و مدعی شد مادامیکه پکن تغییری در رویه خود ایجاد نکند، افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی همچنین تمامی تلاش خود را برای تضعیف طرح اقتصادی «یک کمربند- یک جاده» چین به کار برد و با این ادعا که سود حاصل از این طرح فقط عاید پکن می‌‌شود، آن را جاده‌ای یک‌طرفه توصیف کرد.

آمریکا مدعی است که چین از دیپلماسی بدهکار کردن کشورهای کوچک برای گسترش دامنه نفوذ خود در پاسیفیک استفاده می‌کند. درهمین‌‌راستا، پنس خطاب به این کشورها مدعی شد: زیر بار بدهی کشورهای بیگانه که حق حاکمیت شما را به‌مخاطره می‌اندازد نروید. از منافع خود حراست کرده و استقلال خود را حفظ کنید. درست مانند آمریکا، همیشه اولویت را به کشور خود بدهید.

این درحالی است که «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری چین، اظهارات پنس را به چالش کشیده و تاکید کرد: یک کمربند- یک جاده، طرحی فراگیر است که درهای آن به روی غیرعضوها نیز باز است. این طرح آنگونه که بعضی‌ها مدعی هستند؛ یک دام نیست.

شی همچنین تاکید کرد که حمایت‌گرایی و یک‌جانبه‌گرایی- که از مشخصه‌های دولت فعلی واشنگتن است- بر رشد اقتصادی سایه انداخته است.

وی با اشاره به تعرفه‌های گمرکی آمریکا، از مانع‌تراشی و قطع روابط به عنوان رویکردی کوته‌بینانه یاد کرد که محکوم به شکست است.