به گزارش پارس نیوز، 

«عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: عراق هیچ جایگزینی برای خرید گاز طبیعی از ایران ندارد.

سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد در حال حاضر ما هیچ جایگزینی برای گاز ایران نداریم.

عاصم جهاد در ادامه تاکید کرد علاوه بر این، ما روزانه 600 میلیون فوت مکعب گاز از ایران وارد می‌کنیم و این مقدار نمی‌تواند از سوی هیچ‌یک از کشورهای همسایه جبران شود. سخنگوی وزارت نفت عراق همچنین افزود عراق نمی‌تواند میزان گاز مورد نیاز برای نیروگاه‌های خود را در داخل تولید کند.

این مقام وزارت نفت عراق اعلام کرد این وزارتخانه برنامه‌‌هایی برای رسیدن به خودکفایی دارد، اما تا بیش از سه سال آینده نمی‌تواند به آن دست یابد.

ایران نزدیکترین منبع برای تامین گاز طبیعی عراق است. آمریکا به عراق تا پایان ماه دسامبر مهلت داده تا بتواند منبع جایگزینی برای گاز و برق ایران پیدا کند. اتحادیه اروپا که با موضع آمریکا در مقابل ایران مخالف است برای کمک به عراق برای مواجهه با تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفتی ایران اعلام آمادگی کرده است.

در ماه می دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش از توافق هسته‌ای 2015 ایران، موسوم به برجام، خارج می‌شود. به دنبال خروج آمریکا از برجام تحریم‌های لغو شده آمریکا طبق توافق هسته‌ای در دو مرحله از سرگرفته شد.

واشنگتن پس از بازگرداندن تحریم‌های ایران، برای 8 خریدار نفی ایران –چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه– معافیت تحریمی صادر کرد. سه چهارم صادرات نفتی ایران به این کشورها صورت می گیرد. این در حالی است که دولت ترامپ پیش تر مدعی شده بود سطح صادرات نفت خام ایران را به صفر خواهد رساند. با این حال واشنگتن از بیم افزایش ناگهانی بهای نفت خام و بی ثباتی بازارهای جهانی برای مشتریان اصلی نفت خام ایران معافیت تحریمی صادر کرد.