به گزارش پارس نیوز، 

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، برخلاف تصور «دونالد ترامپ» که انتخابات میاندوره ای مجلس را «موفقیتی بزرگ» برای خود و جمهوریخواهان ترسیم و تبلیغ می کند بسیاری از تحلیلگران در آمریکا نتایج به دست آمده به ویژه از دست دادن حمایت مجلس نمایندگان آمریکا را شکستی مهم برای رئیس جمهوری می دانند. برخی تحلیل ها نیز این شرایط را تحولی اساسی در راه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 می دانند که زنگ خطر را برای جمهوریخواهان به صدا در آورده است.
مهمترین پیامد انتخابات میاندوره‌ای آمریکا بازپس گیری اکثریت مجلس نمایندگان از سوی دموکرات ها بود که پس از 8 سال اتفاق افتاد البته در طرف مقابل جمهوریخواهان نیز توانستند اکثریت خود را در سنا تقویت کنند.

**آغاز جنگ قدرت دموکرات ها و ترامپ
چالش اصلی که در چند روز گذشته بحث داغ محافل سیاسی ایالات متحده شده است ابهام در ادامه تحقیقات «رابرت مولر» در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و بررسی دخالت روسیه در آن است. این نگرانی هنگامی تقویت شد که یک روز پس از انتخابات «جف سشنز» دادستان کل (وزیر دادگستری) ایالات متحده به درخواست یا اجبار دونالد ترامپ استعفا داد. رئیس جمهوری آمریکا نیز با پذیرش این استعفا، «متیو ویتاکر» را به عنوان جانشین موقت وی برگزید. ویتاکر از حامیان نزدیک رئیس جمهوری و مخالف جدی ادامه تحقیقات و منتقد سرسخت مولر است.
به عقیده ناظران با این اقدام کاخ سفید، جنگ قدرت میان ترامپ و دموکرات ها بسیار زودتر از آن چیزی که تصور می شد به وقوع پیوست و سخنانی که ترامپ و رهبران حزب دموکرات در مورد همکاری با یکدیگر بر زبان راندند بسیار سریع رنگ باخت.
علاوه بر این ساعاتی پس از مشخص شدن پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان، ترامپ در یک سخنرانی خواستار همکاری و هماهنگی دو حزب شد اما همزمان به دموکرات ها هشدار داد اگر بخواهند برای وی مانعی را ایجاد کنند یا در مورد وی تحقیقی را به سرانجام برسانند، او و جمهوریخواهان به شدت با آن مقابله می کنند.
آشکار است که اکنون کاخ سفد از ادامه تحقیقات مولر به شدت نگران است اما این همان موضوعی است که دموکرات ها هدف خود قرار داده اند. آن ها همچنین اعتقاد دارند تغییر دادستان کل آمریکا در راستای مقابله با تلاش ها علیه رئیس جمهوری صورت گرفته است. حال این نگرانی تقویت شده است که دونالد ترامپ به دنبال توقف یا حداقل محدود کردن تحقیق در زمینه انتخابات گذشته ریاست جمهوری است. تقریبا همه رهبران و اعضای ارشد حزب دموکرات هدف این اقدام سیاسی را احساس کرده و نسبت به آن هشدار داده اند. محافل سیاسی آمریکا حتی خواستار آن شدند تا برای جلوگیری از عقیم کردن تحقیقات، قانونی در زمینه ادامه آن و کمک به کشف حقایق انتخابات سال 2016 وضع شود.
این نگرانی به اندازه ای عمیق شده که حتی برخی از چهره های سرشناس حزب جمهورخواه نیز به آن اشاره داشتند و تلویحا از ترامپ خواسته اند که در روند تحقیقات دخالت نکند. روزنامه «گاردین» نوشته است جمهوریخواهان به ترامپ هشدار می دهند که نباید مانع تحقیقات در زمینه دخالت روسیه در انتخابات شود.
حتی «میت رامنی» نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا از هم حزبی های جمهوریخواه خود و ترامپ خواست شرایط نامحدودی را برای انجام تحقیقات ایجاد نمایند.

**مسیر پرچالش ترامپ
بسیاری از رسانه ها انتخابات میاندوره ای را رخدادی سخت و وحشتناک برای ترامپ تعبیر کردند که با برخی اقدامات از سوی کاخ سفید همراه شد.جدل لفظی ترامپ و اخراج خبرنگار سی.ان.ان از کاخ سفید در کنار پاسخ ندادن ترامپ به برخی سوالات در نشست خبری و مجبور به کناره گیری کردن دادستان کل از تحولات مهم چند روز پس از انتخابات بوده است.
تارنمای شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی ادعای ترامپ برای پیروزی را با تهدیدها در مورد تشدید تحقیقات همزمان دانست و آورد دست برتر دموکرات ها در مجلس به آن ها قدرت بیشتری را در زمینه تحقیقات از ترامپ و کابینه وی می دهد.
گاردین هم نوشت: اگرچه دموکرات ها در مجلس نمایندگان اکثریت را کسب کردند اما به نظر نمی رسد مخالفان قدرتمند ترامپ به سرعت بخواهند موضوع بررسی صلاحیت رئیس جمهوری را در دستور کار خود قرار دهند. با این حال احتمال زیادی وجود دارد که دموکرات ها در کنگره موضوع تحقیقات از ترامپ در زمینه برخی فسادها، منابع مالی شخصی و مداخله روسیه را به سرعت پیگیری نمایند.
نشریه «نیویورکر» هم در تحلیل نتایج به دست آمده از انتخابات میاندوره ای آمریکا عنوان داشت «اشتباه نکنید نتیجه این انتخابات نشاندهنده پیروزی دموکرات ها و شکستی برای ترامپ بود».
براساس این گزارش، نکته مهم در نتیجه انتخابات آن بود که در تعیین مقام های ایالتی هم دموکرات ها در بسیاری از ایالت ها که گروه های نژادهای گوناگون در آن زندگی می کنند موفق بودند. علاوه بر این دموکرات ها در انتخابات سنا هم در بیشتر ایالت هایی که جمهوریخواهان متعلق به خود می دانستند میزان رای خود را به اندازه قابل توجهی افزایش دادند. از طرف دیگر دموکرات ها 7 درصد رای مردمی خود را بیشتر کردند و این امر برای انتخابات بعدی زنگ خطر را برای ترامپ به صدا در می آورد. به ویژه آنکه رای ترامپ در میان دو گروه جمعیتی جوانان و زنان بسیار ضعیف بوده است تا جایی که اختلاف آرا در این گروه ها به 20 درصد نزدیک شده است.
به نوشته نیویورکر، «نانسی پلوسی» دموکرات که به احتمال زیاد رئیس مجلس نمایندگان خواهد شد از همین حالا اعلام کرده است که بازگرداندن نظارت های قانونی و موازنه به کابینه ترامپ را در دستور کار خود دارد؛ ضمن اینکه حفاظت از قانون خدمات درمانی و بیمه ای را در پیش خواهد گرفت.
براساس گزارش این نشریه، نتیجه نهایی انتخابات میاندوره ای بازتاب نگرانی های مردم آمریکا برای دموکراسی پس از انتخابات سال 2016 بوده و اکنون نتیجه آن نیز یک پیروزی برای دموکراسی و شکستی برای رئیس جمهوری ایالات متحده است.
با این حال برخی رسانه ها و کارشناسان در غرب به ویژه ایالات متحده با اشاره به خوشحالی رئیس جمهوری در زمینه کسب یک موفقیت بزرگ به وی توصیه می کند نیمه دیگر لیوان را هم ببیند زیرا همانطور که تارنمای خبری «نیوز» (NEWS.COM) تحلیل کرد اکنون که کنگره به دو دسته تقسیم شده است و دونالد ترامپ با چالش های جدیدی مواجه خواهد شد زیرا به اعتقاد تحلیلگران، دموکرات ها زندگی ترامپ را به جهنم تبدیل می کنند به گونه ای که وی تاکنون با چنین شرایطی روبرو نشده است.
از این به بعد رئیس جمهوری آمریکا بدون جلب موافقت دموکرات ها نمی تواند هیچ قانونی را تصویب کند زیرا تعداد جمهوریخواهان به اندازه ای نیست که بتوانند به تنهایی این کار را اجام دهند. از طرف دیگر دموکرات ها کنترل مهمترین کمیته های کنگره را به دست خواهند گرفت که وظیفه برخی از آن ها نظارت بر کاخ سفید است. همچنین انجام تحقیقات از ترامپ، نهادهای اجرایی و مقامات و ادارات و حتی اسناد و مدارک تحت نظر وی نیز به دموکرات ها سپرده می شود.
پژوهش**9130**1552