به گزارش پارس نیوز، 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در برنامه تیتر امشب پیرامون زوال قدرت آمریکا اظهار داشت: برخورد آمریکایی ها با برجام و ایران نشانه خوبی از افول قدرت آمریکا است. آنها امام تلاش خود را برای همراهی جامعه بین الملل انجام دادند ولی این اتفاق نیافتاد و قبل از برجام اینطور نبود و این یک موضوع بی سابقه است.

وی گفت: آمریکا با خروج از برجام قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. آمریکا علی رغم میل جامعه جهانی تمام تلاش خود را به کار بست تا برجام را به شکست بکشاند. آن هیمنه سیاسی آمریکا رو به زوال است. من به یاد ندارم سخنرانی ریس جمهور آمریکا در سازمان ملل توسط رهبران دیگر کشورها به تمسخر گرفته شود.

عراقچی افزود: سازوکار های اقتصادی آمریکا هم دیگر رو به زوال است، اروپا گفته است مکانیسم مالی پولی که برای همکاری با ایران ترتیتب داده شده فقط برای ایران نیست بلکه به دنبال احیای استقلال از دست رفته خود هستند و این خواست جدی اروپایی ها است که دنباله روی آمریکا نباشند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکا همواره سیطره دلار خود را بر دیگر کشور ها حفظ کرده ولی با فشار بیش از حد به کشورها برای اعمال خواست های خود در حال زوال خود است و آقای ترامپ هم به این روند سرعت داده است. در خصوص موضوع نظامی هم آمریکا رو به افول است؛ شکست های عراق، افغانستان و سوریه نشانه های این زوال نظامی آمریکا است.

وی ادامه داد: بنابراین دنیا به این اذعان میکند که آمریکا در سراشیبی قرار گرفته است.

عراقچی بیان کرد: باید از خود آمریکایی ها پرسید که چرا راه رفته و تکرار کرده که همان تحریم ها باشد را همچنان ادامه می دهند. آنها تا کنون نه از تحریم های نظامی به دلیل توانمندی بالای دفاعی ایران و نه از تحریم اقتصادی به دلیل مقاومت مردم ایران، نتیجه ای نگرفتند. من تردیدی ندارم که تجربه آقای اوباما را آقای ترامپ هم تکرار میکند و در آخر به این نتیجه می رسد که تحریم علیه ایران فایده ای ندارد و باید با ادبیات تکریم با ایران صحبت کند.

وی گفت: در برجام سه دسته تحریم برداشته شده بود، تحریم های آمریکا، تحریم های سازمان ملل و تحریم های اروپا. امروز شما می بینید که تحریم های اروپا و شورای امنیت برنگشته و اروپایی ها به ما کمک میکنند که در برابر تحریم های آمریکا بایستیم و این نشان از وضعیت خوبی دارد که ایران در عرصه بین‌المللی داراست.