کره شمالی امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای، هشدار داد درصورتی که آمریکا تحریم‌ها علیه این کشور را لغو نکند؛ پیونگ‌یانگ نیز سیاست تقویت زرادخانه هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت.

البته کره شمالی از لغو مذاکرات پیونگ‌یانگ- واشنگتن سخنی به میان نیاورد اما با لحنی منتقدانه اعلام کرد: آمریکا تصور می‌کند با تکرا شعار «تحریم و اعمال فشار» به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره نائل می‌شود حال‌ آنکه ما در برابر چنین ایده ساده‌لوحانه‌ای، غیر از خندیدن واکنشی نداریم.

درحالی که آمریکا از روند مذاکره با کره شمالی راضی است؛ لغو تحریم‌ها علیه این کشور را به عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای مشروط کرده و قصدی برای کاهش فشار علیه پیونگ‌یانگ ندارد.  

بیانیه کره شمالی که از سوی مدیریت مؤسسه مطالعات آمریکای وزارت خارجه این کشور ارائه شد؛ اولین نمونه‌‌ای است که در آن به ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و اقدامات مشابه علیه تحریم‌های آمریکا اشاره می‌شود.

در این بیانیه تاکید می‌شود چناچه آمریکا به رفتار خودبینانه خود ادامه دهد، کره شمالی نیز به سیاست «پیونگ‌جین» (Pyongjin) مبنی بر رویکرد توسعه همزمان اقتصادی و هسته‌ای بازمی‌گردد.