به گزارش پارس نیوز، 

فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه با سخت‌تر کردن مواضع پاریس با توجه به اخبار فاجعه آمیز از جنگ، قحطی و گرسنگی در یمن، تاکید کرد که جنگ یمن باید متوقف شود. 

وی افزود: این شرایط نظامی به یک بن بست موثر رسیده است بنابراین باید متوقف شود. این یک اولویت است. 

فرانس 24 در ادامه نوشت، مانند دیگر کشورهای اروپایی، پاریس نیز به خاطر صادرات تسلیحات به عربستان سعودی بعد از کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول شدیدا تحت فشار قرار گرفته است.

بسیاری از کشورها و سازمانهای جهانی خواستار توقف تامین تسلیحاتی رهبران سعودی از سوی کشورهای غربی شده‌اند. 

با این حال، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته تاکید کرد که فروش سلاح به پادشاهی سعودی هیچ ربطی به موضوع کشته شدن جمال خاشقچی ندارد.

ماکرون افزود: نباید همه چیز را قاطی کرد. من می‌توانم ارتباط فروش سلاح با جنگ یمن را درک کنم اما ارتباط آن با موضوع خاشقچی منطقی نیست. 

وزیر دفاع فرانسه نیز بر موضع قبلی خود تاکید کرد و گفت که اعتقاد ندارم که از تسلیحات ما علیه غیرنظامیان در جنگ یمن استفاده می‌شود.

وی گفت: تا آنجا که من می‌دانم از سلاحهای ما علیه غیرنظامیان در یمن استفاده نمی‌شود!

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طبق گزارش نهادها و سازمانهای حقوق بشری، بیشتر حملات جنگنده‌های ائتلاف عربستان در یمن به صورت حملات کور و بدون برنامه ریزی و شناسایی اهداف نظامی  انجام می‌شود و تا کنون به مرگ هزاران غیرنظامی در این کشور منجر شده است.

پارلی با دفاع از فروش متعادل تسلیحات به عربستان سعودی گفت که آنها در این زمینه تحت محدودیت قرار دارند. تسلیحات مثل نان باگت نیست که به راحتی به آنها بفروشیم. 

وزیر دفاع فرانسه همچنین بر لزوم اعمال فشار برای راه حل سیاسی از طریق سازمان ملل تاکید کرد. 

فشار به رهبران سعودی برای توقف جنگ یمن به ویژه بعد از قتل فجیع خاشقچی بسیار افزایش یافته است. بسیاری از رهبران اروپایی که به دلیل مسائل مالی و روابط ویژه با ریاض نخواسته‌اند فشار حداکثری علیه این کشور در ارتباط با پرونده خاشقچی وارد کنند، نوک پیکان حملات خود را متوجه جنگ یمن کرده‌اند.

در همین راستا، وزارت امور خارجه آمریکا نیز بامداد چهارشنبه خواستار پایان حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن شد.

 «مایک پامپئو» وزیر خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست برای توقف درگیری‌ها در یمن، اعلام کرد که مذاکرات طرف‌های یمنی برای پایان دادن به این بحران، باید تا یک ماه آینده آغاز شود.

پامپئو تاکید کرد که حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری رژیم سعودی به هر نقطه‌ای در یمن باید متوقف شود و در ازای آن نیز نیروهای مقاومت و انصارالله یمن نیز شلیک موشک‌های بالستیک به سمت عربستان سعودی و امارات عربی متحده را پایان دهند.

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (12 مرداد 97) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشت، تلفات جنگ در یمن به دستکم ۵۰ هزار نفر رسیده، اما رسانه‌های بین‌المللی همچنان آمار قبلی خود مبنی بر 10 هزار کشته را ذکر می‌کنند.