به گزارش پارس نیوز، 

بوحجه تاکید کرد همچنان رئیس قانونی مجلس مردمی ملی الجزایر است و از «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری این کشور خواست بر اساس سوگندنامه ریاست جمهوری از نهادهای دولتی و قوانین کشور حفاظت کند.

وی در ادامه گفت، انحلال مجلس در حوزه اختیارات رئیس جمهوری است اما در شرایط کنونی راه حلی قانونی است که موجب رضایت همه است اما انتخاب رئیس جدید برای مجلس غیر قانونی محسوب می شود.

بوحجه در خصوص درخواست برخی نمایندگان برای شرکت او در جلسه روز چهارشنبه مجلس به عنوان یک نماینده و نه رئیس مجلس برای انتخاب رئیس جدید گفت، این دعوت قابل قبول نیست و در آن شرکت نمی کند مگر اینکه به عنوان رئیس مجلس امکان حضور در آن را داشته باشد و زنجیرهای بسته شده بر در دفتر او باز شود و کارمندان دفترش نیز به محل کارشان بازگردند.

وی در پایان گفت: من نگفته ام تا ابد رئیس مجلس می مانم و حتی برای استعفا حاضر بودم اما چون مقابل افکار عمومی به من توهین و درهای مجلس با زنجیر به روی من بسته شد، غیر ممکن است استعفا کنم.

دفتر مجلس مردمی ملی الجزایر اعلام کرده است فردا چهارشنبه جلسه ای علنی برای انتخاب رئیس جدید و جانشین «السعید بوحجه » برگزار می کند.

«الحاج العایب» که به عنوان مسن ترین نماینده، ریاست دفتر مجلس را که شامل 10 عضو است، بر عهده دارد، تاکید کرد صبح چهارشنبه جلسه ای علنی برای اثبات بلاتصدی بودن ریاست مجلس و تایید آن برگزار می کند. 

اوایل مهرماه شماری از نمایندگان مجلس، بوحجه را تک روی در تصمیم گیری ها و مدیریت نادرست متهم کرده و با جمع آوری بیش از 350 امضا خواستار استعفای او شدند. 

25 مهرماه دفتر مجلس مردمی که حکم هیات رئیسه را دارد، پست ریاست مجلس را بلاتصدی اعلام و تاکید کرد، به زودی رئیس جدیدی برای آن انتخاب می شود و از سوی دیگر بوحجه و طرفدارانش تاکید کردند که این تصمیم قانونی نیست زیرا بر اساس آیین نامه های داخلی مجلس و قوانین موجود، پست ریاست مجلس فقط در شرایطی خاص مانند فوت رئیس مجلس ، استعفای او، بیماری یا اشتغال به کاری در کنار ریاست مجلس، بلاتصدی اعلام می شود که هیچ یک از این موارد در خصوص بوحجه مصداق ندارد، بنا بر این، حرکت مخالفان اقدامی غیر قانونی است . مخالفان بوحجه اعلام کردند که بیش از 350 نماینده از مجموع 462 نماینده مجلس نمی خواهند با او کار کنند، آن ها رای اعتماد خود را از بوحجه پس گرفته اند و او باید استعفا کند. 

رسانه های الجزایری پیش از این چهار نفر را به عنوان جانشین احتمالی بوحجه معرفی کرده بودند، نخست «الحاج العایب» که مسن ترین نماینده مجلس است، دوم، «سید احمد فروخی » وزیر پیشین کشاورزی، سوم، «علی الهامل » و چهارم« محمد جلاب » وزیر پیشین دارایی اما امروز گفته شد جبهه آزادیبخش ملی الجزایر که بزرگترین حزب سیاسی در این کشور است و 164 کرسی از مجموع 462کرسی مجلس را در اختیار دارد، یکی از نمایندگان به نام « معاذ بوشارب » را نامزد این پست کرده است.

مجلس مردمی ملی الجزایر که 462 کرسی دارد، از بهار سال گذشته کار خود را آغاز کرده و «السعید بوحجه» 80 ساله با 356 رای مثبت نمایندگان به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. 

الجزایر دو مجلس دارد، نخست مجلس الامه ( سنا) که 144کرسی دارد و دوم مجلس الوطنی الشعبی (مجلس ملی مردمی) که دارای 462 کرسی است. روش انتخاب نمایندگان مجلس الامه به این صورت است که دو سوم آن ها را اعضای شوراهای استانداری و شهرداری انتخاب می کنند و رئیس جمهوری نیز یک سوم آن ها را تعیین می کند اما نمایندگان مجلس ملی مردمی به صورت مستقیم با رای مردم انتخاب می شوند.